Stellantis søger patent på tre-trins gearkasse til elbiler. Gear kan især gøre terrængående elbiler bedre, men også reducere strømforbruget.
Gearkasser kan være på vej i fremtidens elbiler. I hvert fald elbiler med terrængående ambitioner.
Stellantis, der står bag mærker som Citroën, Peugeot, Opel, Fiat og Jeep, har søgt om patent på en tre-trins gearkasse. Det skriver Motor1.com.
Patentansøgningen beskriver, hvordan en tre-trins gearkasse vil have lav udveksling, høj udveksling og direkte udveksling, hvilket tyder på, at gearkassen især er tiltænkt den fransk-italiensk-amerikanske bilgigants terrængående elbiler. I Stellantis-koncernen vil det især være biler fra Jeep og Ram.
Kun få elbiler med gear
Der er tale om nytænkning, for langt de fleste elbiler klarer sig helt uden gearkasse – også modeller, der trækker på alle fire hjul.
Ganske få som Porsche Taycan og søsterbilen Audi e-tron GT har to gear, der især benyttes for højere hastighed og lavere energiforbrug.
Men ellers klarer elbiler sig fint uden gear. Elmotoren kører bare op og ned i omdrejninger. Det kan den, fordi en elmotor leverer alle sine kræfter fra 0 omdrejninger og uden problemer rotere op i 20.000 omdrejninger eller mere. Det giver elmotorer et enormt arbejdsområde i modsætning til forbrændingsmotorer, der præsterer bedst i et smallere omdrejningsområde som f.eks. 2.000 til 3.000 omdrejninger.
Større drejningsmoment
Men også for elmotorer gælder, at ydelsen kan optimeres ved at arbejde ved bestemte omdrejninger.
Ifølge Stellantis’ patentansøgning er elmotorer med blot ét gear ”ofte ikke i stand til at levere et vedvarende højt drejningsmoment ved terræn- og ørkenkørsel og andre varierende hastigheder.”
Stellantis skriver også, at den tre-trins gearkasse kan sende motorkraft til foraksel, bagaksel eller begge aksler og dermed bruges i en firehjulstrækker. Det antyder, at Stellantis især vil benytte gearkassen i mærker som Jeep og Ram, der tilbyder rigtige offroadere.
Første elbil fra Stellantis med tre-trins gearkasse kunne blive Jeep Recon (billedet), der er Jeeps første rent elektriske offroader.