Amerikanske General Motors har bedt flere tusinde underleverandører om at finde alternativer til Kina. Målet er at være ude i 2027.
Biler er i stigende grad blevet geopolitik. Biler er blevet en brik i et storpolitisk spil mellem USA og Kina, der udkæmpes på told, trusler og adgang til sjældne metaller og mikrochips.
I USA tager General Motors nu konsekvensen. Bilgiganten, der står bag mærker som Chevrolet, Cadillac og GMC, har bedt flere tusinde af sine underleverandører om at finde alternativer til at fremstille bildele i Kina. Det skriver Reuters.
Formålet er at mindske risikoen for at blive et offer for den simrende handelskrig mellem USA og Kina.
Kamp om mikrochips
Et aktuelt eksempel er manglen på mikrochips fra underleverandøren Experia. Firmaet ligger i Holland, men er kinesisk ejet og har også produktion i Kina. For tre uger siden overtog den hollandske stat kontrollen med Nexperia af hensyn til den ‘nationale sikkerhed’.
Kina svarede igen ved at bremse eksporten af Nexperia mikrochips. Det fik bilproducenter verden over til at advare mod, at det kunne sætte produktionen i stå, eftersom Nexperia er blandt verdens største producenter af en bestemt og meget benyttet type chips.
Tidligere har Kina vist muskler ved at begrænse eksporten af sjældne metaller til bl.a. batterier i elbiler, vindmøller og elektronik. Kina sidder på ca. 90 procent af verdens sjældne metaller, som resten af verden er dybt afhængige af.
USA ser Kina som rival
Handelsstridighederne kommer i en periode, hvor USAs præsident Trump skiftevis truer Kina med enorme toldsatser og kalder Kinas Xi Jinping for “en stor leder.” Det gør situationen uforudsigelig.
Men det ligger fast, at USA politisk og militært flytter sit fokus til Kina, som de anser for at være den største rival til USAs position som verdens førende supermagt. Samme holdning har Kina - bare med modsat fortegn.
At Kina støtter Ruslands krig mod Ukraine øger kun spændingerne.
Skal være ude i 2027
General Motors har set skriften på væggen: Konflikten mellem USA og vesten på den ene side og Kina på den anden, går ikke væk. Tværtimod vil den sandsynligvis blive mere omfattende.
Allerede sidste år bad GM sine underleverandører om at finde alternativer til kinesisk produktion. Stigende spændinger gennem 2025 har bare understreget vigtigheden af, at skaffe alternative leverandører og dermed sikre produktionen - også i krisetider.
Ifølge flere kilder som Reuters har talt med, har General Motors sat 2027 som en deadline for flere af deres underleverandører. Her skal de ikke bare have fundet nye leverandører til alt fra komponenter til råmaterialer, men være helt ude af Kina.
GM er ikke alene
“Generalen” er ikke den eneste bilproducent, der ønsker at frigøre sig fra Kina. Både europæiske og japanske bilproducenter har lignende planer. EU bakker op. Blandt andet med nye planer om en billig “E-bil”, der skal gøre det nemmere for europæiske bilmærker at konkurrere med Kina med ‘hjemmelavede’ biler.
Franske bilproducenter som Renault, Citroën og Peugeot satser også stort på at fremstille egne elbil-batterier hjemme i Europa.
Men det kan blive svært helt at undvære Kina. Godt hjulpet af statsstøtte har Kina opnået en førerposition inden for især sjældne metaller og batteriproduktion, som det vil tage år at konkurrere med - hvis ikke årtier.
Som at grave et hul
Eller som Pedro Pacheco, research-chef hos konsulentfirmaet Gartner, forklarer risikoen ved at købe teknologi i Kina til Automotive News:
“Som en ikke-kinesisk bilproducent begynder du at grave at hul, som det bliver svært at komme op af.”






