England er tysk bilindustris største eksportmarked, mens udlandet har investeret massivt i engelsk bilindustri. Både ude og hjemme kan ‘Brexit’ få konsekvenser for bilmarkedet.
‘Brexit’ er en realitet: Efter folkeafstemningen onsdag 22. juni er England på vej ud af EU og ingen er i tvivl om, at dén beslutning får enorme konsekvenser – både politisk og økonomisk.
Det gælder også i den britiske bilindustri, der efter nogle magre år atter er ved at være oppe i gear. Væksten er ikke mindst drevet af udenlandske investeringer. For eksempel ejer tyske BMW Mini og Rolls-Royce, indiske Tata har investeret massivt i Jaguar og Land Rover og amerikanske General Motors producerer enorme mængder Opel-modeller under navnet Vauxhall på de britiske øer.
Frygten er, at briternes bye-bye til EU vil betyde et gensyn med told og andre afgifter, der kan gå begge veje. BMW advarer om ‘periode med usikkerhed, der kan medføre en nedgang i både salg og produktion på det britiske marked’, der er det næststørste for BMW i EU efter Tyskland. Det skriver branchebladet Automotive News Europe.
I 2015 solgte BMW 236.000 biler på det britiske marked og producerede selv 200.000 Mini og Rolls-Royce biler i England. Hvis EU pålægger varer fra England told eller andre afgifter, kan det få stor og negativ betydning for den betydelige britiske bilproduktion.
BMW og andre bilfabrikker håber derfor, at England hurtigt kan få forhandlet sig til en frihandelsaftale på samme måde som andre ikke-EU-lande som Norge, Schweiz og Island.
”Men vi kan ikke sige, hvad (Brexit, red.) kommer til at betyde for vores engelske afdelinger før der er opnået enighed om fremtidige handelsbetingelser,” som BMW udtrykker det i en pressemeddelelse.
Stor japansk produktion i England
BMW er langt fra ene om at være bekymret efter englændernes nej til fortsat medlemskab af EU. De japanske bilmærker Nissan, Honda og Toyota har alle fabrikker i England. Nissan producerede 475.000 biler dér i 2015 og langt de fleste eksporteres til andre europæiske lande. Det samme gælder for Toyotas britiske bilproduktion: Kun 10 procent sælges i England, resten eksporteres fra de britiske øer til det europæiske kontinent. Hvis England skal betale told eller andre afgifter for at sælge biler og andre varer til EU, kommer det ikke mindst til at ramme de japanske bilmærker.
Selv om ingen endnu kender de præcise konsekvenser for bilindustrien, lurer pessimismen allerede: Ifølge Automotive News vurderer kapitalfonden Evercore ISI, at ‘brexit’ næste år vil reducere det britiske bilsalg med hele 10 procent, hvilket igen vil medføre en tilbagegang for det samlede, europæiske bilsalg på mere end to procent i 2017.