Den lille Dongfeng Box, der er på vej til Danmark, går op i svejsningerne i Euro NCAP’s kendte crashtest. NCAP kræver løsning på fejlen.
For år tilbage dumpede kinesiske biler typisk med et brag, når de blev crashtestet efter europæiske standarder. Ofte kollapsede kabinerne som tomme øldåser, når bilerne mødte muren i Euro NCAP’s berygtede testlaboratorier. Uhyggeligt så det ud, og man priste sig lykkelig for, at de sjældne biler stort set ikke blev solgt i Europa.
Siden har kineserne med forbløffende fart lært at bygge solide og sikre biler, der nærmest rutinemæssigt scorer topkarakter i Euro NCAP-testen.
I Euro NCAP’s nye crashtest af hele 18 biler bliver vi dog brutalt bragt tilbage til fortidens farlige Kina-biler.
På vej til Danmark
En af de 18 testede biler er Dongfeng Box, en elektrisk mini, der er lanceret i bl.a. Norge og flere gange rygtet på vej til Danmark. Men måske skal en eventuel dansk importør - formentlig Wismo Group - overveje, om det er ulejligheden værd. Dongfeng Box slipper i hvert fald rigtig skidt fra den nye crashtest og må nøjes med tre ud af fem stjerner i Euro NCAP’s vurdering af bilens passive og aktive sikkerhed.
I frontal-testen går flere punktsvejsninger op. Det er kritisk, fordi det øger risikoen for, at kabinen deformeres og efterlader et mindre overlevelsesrum for passagererne.
Netop frontalkollisioner er skyld i flere dødsfald og alvorlige kvæstelser end nogen anden ulykkestype, så det er helt afgørende, at bilens grundlæggende sikkerhed er i orden.
Låste døre og flad airbag
Det er den ikke i Dongfeng Box, der heller ikke sørger for at låse dørene op i forbindelse med kollisionen. I virkelighedens verden ville det altså ikke være muligt for tililende at åbne dørene, for eksempel for at trække kvæstede passagerer ud af en brændende bil.
Airbaggen i rattet blev heller ikke pustet helt op, hvilket betød at testdukken bankede hovedet ned i rattet. Også dele af instrumentbrættet viste sig at udgøre en fare for passagerernes ben. Endelig mangler Dongfeng Box en airbag mellem forsædepassagererne, der forhindrer dem i at støde hovederne sammen ved påkørsler fra siden.
Fejl skal løses
“Dongfeng Box matcher ikke sikkerheden i andre små elbiler. Det er en bekymring, at punktsvejsningerne blev kompromitteret under vores test og kunne blive yderligere kompromitteret ved højere hastigheder. En sådan fejl skal løses for at matche konkurrenterne i den hurtigst voksende del af elbil-markedet,” konkluderede Dr. Aled Williams, programdirektør i Euro NCAP efter testen.
Kun tre stjerner til VW
Også VW måtte overraskende nøjes med tre ud af fem stjerner i den aktuelle crashtest.

Her var der tale om en gen-test af den populære T-Cross efter de nye, skrappe 2025-regler. Det slap T-Cross dårligt fra. Både på for- og bagsæde medførte frontaltesten høj belastning af passagererne, og som Dongfeng Box mangler VW T-Cross også en airbag mellem forsædepassagererne.
Når Euro NCAP tester ‘gamle’ modeller skyldes det, at de fortsat sælges og at Euro NCAP har en formodning om, at det vil de blive flere år endnu. Særligt i en tid, hvor flere bilmærker udskyder omstillingen til elbiler og derfor forlænger levetiden for ældre fossilbiler.
Fransk flagskib skuffer
En manglende centerairbag var også med til at koste en stjerne for Citroëns flagskib under luksus-mærket DS. Det er skuffende for den nye model No. 8, der ellers skal vise, hvad Stellantis-koncernen kan.
DS No. 8 er også flere gange rygtet til Danmark, men importøren - Wismo Group - har endnu ikke besluttet sig for, om modellen også skal sælges herhjemme.

Flest topkarakterer
Ellers var der lutter topkarakterer til de øvrige 15 biler. Også nye kinesiske biler som Hongqi EHS-5, der snart kommer til Danmark, og den kinesisk fremstillede Mazda 6e.
Danske bilkøbere kan glæde sig over, at VW ID.4 - en af Danmarks mest populære elbiler - også slap fra den skrappe 2025-test med topkarakter. Siden Euro NCAP første gang testede VW ID.4, er kravene skærpet flere gange, så det er betryggende, at en lidt ældre elbil som ID.4 lever op til nutidens crashtest-krav.
Euro NCAP crashtest oktober 2025
Model | Stjerner (5 er max) |
Audi Q3 | 5 |
BMW X3 | 5 |
Cadillac Optiq | 5 |
Chery Tiggo 7 | 5 |
Chery Tiggo 8 | 5 |
Cupra Born (gentest) | 5 |
Dongfeng Box | 3 |
DS No. 8 | 4 |
Ebro S700 | 5 |
Ebro S800 | 5 |
Hongqi EHS-5 | 5 |
IM (MG) 5 | 5 |
Mazda 6e | 5 |
MG S6 | 5 |
Skoda Octavia (gentest) | 5 |
VW Golf (gentest) | 5 |
VW ID.4 (gentest) | 5 |
VW T-cross (gentest) | 3 |