Kompakte elbiler med mindre batterier er gode til at få mange kilometer ud af strømmen – også i frostgrader. Det viser norsk test.
I sidste uge offentliggjorde NAF, det norske svar på FDM, deres årlige vintertest af rækkevidden af 23 nye elbil-modeller på markedet.
Det blot fire år gamle kinesiske bilmærke HiPhi kom længst i den norske rækkeviddetest med Porsche Taycan-konkurrenten Z. Med testens største batteri på 115 kWh var det måske heller ikke overraskende. Til gengæld var HiPhi Z også den bil, der kom tættest på WLTP-normen, der ellers er notorisk svær at opnå. Især i de 2-5 frostgrader som den norske test blev udført i.
Den største overraskelse var måske, hvor godt de kinesiske bilmærker klarede sig. Selv om de på alle måder var langt hjemmefra i de snedækkede norske fjelde, imponerede flere nye Kina-mærker som Nio og Xpeng med lang rækkevidde.
Rækkevidde eller effektivt
Som HiPhi kører de dog også med store batterier, og som vi også skrev i sidste uge, afføder det ofte kritik af NAFs rækkeviddetest: For hvorfor fokusere så meget på, hvilke biler, der kører længst, når det som regel og meget naturligt er de biler, der har de største og dyreste batterier? Er det ikke mere interessant at kigge på elbilernes effektivitet – altså hvor langt de kan køre pr. kWh?
Det argument kender Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDMs medlemsblad Motor og deltager i den norske rækkeviddetest, udmærket.
”Selve rækkevidden er relevant, fordi vi tester den under ens forhold for alle biler i virkelighedens verden. Men derudover er effektiviteten naturligvis meget spændende, fordi bilerne burde kunne køre omtrent lige langt pr. kWh i den ideelle verden. Men testen afslører, at der faktisk er stor forskel på bilernes effektivitet,” siger han.
Vender op og ned på testen
Faktisk vender årets vintertest op og ned på vinderne og taberne, når man sammenligner effektivitet i stedet for rækkevidde: Mindre og billigere elbiler som Jeep Avenger, Opel Astra-e og Peugeot e-308 udgør bunden af rækkeviddetesten – men ligger i top, når det drejer sig om at få flest mulig kilometer ud af den enkelte kWh.
De tre elbiler drager fordel af deres kompakte størrelse og lavere vægt, der hænger direkte sammen med beskedne batterier på 51 kWh. Det sidste betyder også, at de tre elbiler er blandt de billigste i testen.
Kun den ekstremt lave og vindglatte Hyundai Ioniq 6 er bedre. Som testens mest effektive bil, får den strømlinede koreaner hele 6,2 km ud af hver kWh.
En populær elbil som Tesla Model 3, der skuffede en smule ved kun at nå niende længst i rækkeviddetesten, får oprejsning i effektivitet. Her ligger den på en delt fjerdeplads med 5,6 km pr. kWh.
Billig kineser er effektiv
En af de biler, der kører lige op med Tesla, er en af Danmarks billigste elbiler, BYD Dolphin (billedet). Den kompakte kineser fås fra 235.000 kr., har en fornuftig WLTP-rækkevidde på 427 km og formår at køre 339 km i den norske vintertest. Med et batteri på 61 kWh bliver det til 5,6 km pr. kWh, hvilket gør den prisbillige kineser til en af testens mest energieffektive biler.
Omvendt ser det ud for testens største, tungeste og dyreste biler. Også ’vinderen’ af rækkeviddetesten, den kinesiske superbil HiPhi Z. Den vrider blot 4,5 km ud af hver enkelt kWh og understreger dermed, at det først og fremmest er testens største batteri på 115 kWh, der gør, at den kommer længst i rækkeviddetesten.
Og dermed er vi tilbage ved den debat, som den norske vintertest sætter gang i hvert år: Hvilken bil ’vinder’: Den, der kører længst – eller den, der får flest kilometer ud af den enkelte KWh? Døm selv.
NAF test af elbiler – effektivitet
Bil | Rækkevidde, km | Batteri, kWh | Effektivitet, km/kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 468 | 75 | 6,2 |
Peugeot E-308 stc. | 297 | 51 | 5,8 |
Opel Astra stc. | 296 | 51 | 5,8 |
Jeep Avenger | 286 | 51 | 5,6 |
BYD Dolphin | 339 | 61 | 5,6 |
Tesla Model 3 LR | 441 | 79 | 5,6 |
BMW i5 eDrive40 | 444 | 81 | 5,5 |
Polestar 2 | 430 | 79 | 5,4 |
MG4 Trophy Ext. Range | 399 | 74 | 5,4 |
VW ID.7 PRO | 414 | 77 | 5,4 |
NIO ET5 Touring | 481 | 90 | 5,3 |
Hyundai Kona | 341 | 65 | 5,2 |
NIO EL6 | 456 | 90 | 5,1 |
Volvo C40 | 395 | 79 | 5,0 |
Toyota bZ4X AWD | 314 | 64 | 4,9 |
Xpeng G9 Performance | 452 | 93 | 4,9 |
Kia EV9 | 442 | 96 | 4,6 |
HiPhi Z | 522 | 115 | 4,5 |
Mercedes EQE SUV | 399 | 89 | 4,5 |
Lotus Eletre | 465 | 109 | 4,3 |
Nissan Ariya e-4Force | 369 | 87 | 4,2 |
Audi Q8 e-tron 55 S | 411 | 106 | 3,9 |
Ford F-150 Lightning | 338 | 98 | 3,4 |
Kilde: FDM og NAF’s vintertest 2024. Batterikapacitet er angivet i kWh (netto).