FDM og Dansk Industri Bilbranchen er på en fælles mission – den høje danske afgift på biler skal dø med en kommende omlægning af registreringsafgiften. Men det politiske flertal mangler.
”Hvem skal nu betale, hvem har råd til mer’?” Det har bilejerne. I hvert fald ifølge stort set samtlige partier i Folketinget.
Vi danskere betaler årligt 16,2 mia. kroner i registreringsafgift på nye biler. Men det giver reelt kun staten et provenu på 6,7 mia. kroner, fordi vi, hvis afgiften blev fjernet, ville købe større biler, betale mere i moms af dem og arbejde lidt mere for at få råd til en bedre bil end med den nuværende afgift. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten på baggrund af et ministersvar, der har været på vej fra Skatteministeriet i ni måneder.
Men nu er det altså ude af syltekrukken og viser, at afskaffelsen af registreringsafgiften ville koste samfundet væsentligt mindre end de 20-25 mia. kroner, som regeringen ellers i 2012 omtalte for Folketinget.
Skadeligt for samfundet
Ifølge bilejernes forening FDM, der i årevis har haft en afskaffelse – eller i det mindste omlægning – af registreringsafgiften øverst på ønskesedlen, er det skadeligt for det danske samfund, at forbrugerne undlader at købe de biler, de reelt har råd til, fordi der er afgift på dem.
”Når registreringsafgiften er fjernet, vil bilisterne stadig lægge mere i statskassen i ejer- og brændstofafgifter end samfundets negative omkostninger ved bilisme,” siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen til Jyllands-Posten. Han forklarer videre, at den høje afgift betyder, at den danske bilpark ikke er i ’sync’ med de seneste teknologiske landvindinger, og at vi danskere ikke er så mobile som fx vores svenske naboer, der også kører i mere sikre og mindre forurenende biler end os.
Hans navnebror i Dansk Industri Bilbranchen, Thomas Møller med efternavnet Sørensen, ønsker også afgiften sendt til skrotning.
”Tallene understreger, at der er behov for at se på området,” siger han til avisen.
Dobbelt op
Ifølge Det miljøpolitiske Råd koster bilismen årligt samfundet 17 mia. kroner i blandt andet ulykker, trængsel, støj, forurening og slid på vejene. De penge får staten dog ind alene på brændstof, hvor omkring halvdelen af prisen er afgifter og moms, samt på vægtafgifter/grønne afgifter.
De 16, 7 mia. kroner i registreringsafgift lægger bilejerne altså ekstra i Danmarks ’husholdningskasse’.
Der er dog ingen udsigt til, at de danske bilejere slipper billigere efter en omlægning af registreringsafgiften. Kun Liberal Alliance er fortaler. Det er fortsat regeringens mening, at omlægningen skal være provenuneutral, oplyser Nadeem Farooq, skatteordfører for de radikale, til Jyllands-Posten.
Farooq har ikke noget bud på, hvornår der vil komme et udspil fra regeringen.
Der er blevet talt om den registreringsafgift i al den tid jeg kan huske, og intet sker der. Hvorfor mon.
Fantasiløs fastlåst tankegang. Vi har ganske enkelt ikke et folketing der ejer visionær tilgang til tingene.
De er og bliver en falliterklæring. Gud da forbyde at den almindligt hårdt arbejdende dansker ville være i stand til at købe sig en ny flot bil, uden skulle forgælde sig op over begge øre.
Men forklar det til en folketingsmedlem med en mindste løn på 50 kilo+
Jeg kunne ikke være mere enig..!
Jeg er ikke opdateret på tallene, husker ikke mekanismen og spørger derfor: Vil der ikke komme underskud på handelsbalancen overfor udlandet, hvis vi skulle købe flere, større og dyrere biler? Og vil det ikke være skidt for landets økonomi? Når det er sagt, ville jeg da elske at kunne gå op i størrelse, kvalitet, eller i antal biler, men jeg vil ikke undvære frie uddannelser, hospitaler og et socialt sikkerhedsnet. Så vil jeg hellere tage bussen eller cyklen… Kan alligevel ikke parkere ved arbejdet.