Brancheanalytiker ser kun én vinder blandt de kinesiske bilmærker. BYD og Xpeng går frem, Polestar står stille, mens flere er på vej ud.
Kinesiske elbiler er så gode og billige, at de kommer til at dominere bilsalget – også i Danmark.
Sådan har det efterhånden lydt i flere år. Og sandt er det, at Kina på rekordtid er blevet en magtfaktor i den globale bilindustri. Udviklingen i Kina går svimlende hurtigt, godt hjulpet af statsstøtte og et hjemmemarked, der er verdens største. Kinesiske elbiler er på mange områder førende, når det gælder batterier, software og især ekstremt lave produktionsomkostninger. Bilerne er tilmed pænt pakket ind af europæiske topdesignere, der får tilsvarende toplønninger af deres nye, kinesiske arbejdsgivere.
Så hvorfor har Kina-mærkerne ikke fået deres store, folkelige gennembrud i Danmark og resten af EU?
Markedsandel under seks pct.
Zoomer man ind på det danske bilmarked fylder Kina-bilerne nemlig fortsat ganske lidt. Tilsammen sidder de 11 nye og rent kinesiske bilmærker Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lotus, Maxus, MG, Nio, Polestar, Voyah og Xpeng på mindre end seks pct. af det danske marked for personbiler. Lægger vi kinesisk-ejede Volvo til regnestykket, stiger andelen dog til ni pct.
Helt friske tal for det samlede nybilsalg i 2024 fra bilstatistik.dk og Mobility Denmark bekræfter, at Kina-mærkerne generelt lever en stille tilværelse herhjemme. Fem mærker går frem, seks går tilbage. Kun to af mærkerne med fremgang – BYD og Xpeng – solgte flere end 400 biler i 2024.
Syv mærker – Aiways, Hongqi, JAC, Lotus, Maxus, Nio og Voyah – solgte færre end 400 biler. Her skal markedsandelen regnes i promiller.
Hos Wismo Automotive, der importerer Hongqi og Voyah, er man dog godt tilfredse med sidste års salg. Især når det gælder Hongqi, der ganske vist kun solgte 353 biler i 2024, men omvendt gik mere end 500 pct. frem.
”Vi har relativt høje forventninger til 2025. Hongqi lancerer nogle spændende og dansker-relevante modeller i år, som betyder, at vi går målrettet efter et salg på 2.000 biler,” fortæller Head of Group PR hos Wismo Automotive, Hanne Langsig Sørensen.
Omvendt har den højere told på kinesiske elbiler, som EU indførte i 2024, sat en stopper for salget af Voyah. I hvert fald midlertidigt, skriver Hanne Langsig Sørensen i en mail til Hvilkenbil. Sidste år blev der solgt 172 Voyah i Danmark.
Fire mærker – Aiways, JAC, Maxus og Nio – havde massiv tilbagegang i 2024 fra så lavt et niveau, at de reelt ikke spiller nogen rolle på det danske marked.
Kun ét mærke overbeviser
Brancheanalytiker René Tønder er da heller ikke lige frem imponeret over de kinesiske bilmærkers salg i 2024.
”Reelt er der kun ét kinesisk mærke, der har gjort det godt i 2024 – og det er Xpeng. Xpeng har ikke satset på flådesalg, men har bygget salget op omkring gode biler til attraktive priser til almindelige bilkøber. Så er et salg på næsten 3.000 biler godkendt.”
Hos den danske Xpeng-importør ser man da også tilbage på 2024 med tilfredshed.
”2024 har været et fantastisk år for Xpeng. Vi har udvidet vores forhandlernetværk gennem et stærkt samarbejde med Ejner Hessel, og det har givet os en endnu bedre dækning af det danske marked. Vi har tilpasset os tolden, så den ikke påvirker vores kunder. Planen for 2025 er at fortsætte væksten,” siger PR manager for Xpeng i Danmark, Mathias Brandt.
”Ikke blæst bagover”
To andre kinesiske bilmærker kan også være nogenlunde tilfredse med salget.
”BYD skal nok komme til at stå stærkt i Danmark, men trækker man flådeleveringer til bl.a. Hjemmeplejen fra, bliver man jo ikke ligefrem blæst bagover af deres salg til private i 2024. Polestar gør det heller ikke dårligt i Danmark. Omvendt står de stille, selv om de har fået flere modeller og sat priserne ned. Det bliver interessant at se, om Polestar kan løfte salget i 2025. Det bliver de nødt til,” uddyber René Tønder.
Polestar kommer med en strategisk opdatering 16. januar og har derfor p.t. ingen kommentarer til 2024-salget.
Hos den danske BYD-importør, Nic. Christiansen Group, er PR manager Annegrethe Skovby, meget tilfreds med den ”markante vækst,” hvor BYD har femdoblet salget sammenlignet med sidste år. Importøren har endnu større ambitioner for den nærmeste fremtid.
”Vi har ambitiøse planer for 2025, herunder lancering af en række spændende nye modeller. Samtidig stræber vi efter at fordoble vores salg endnu engang. Vi ser også frem til at se elbiler fra BYD på top 10 blandt de mest populære elbiler i Danmark inden udgangen af 2026. For at understøtte denne voksende efterspørgsel planlægger vi at åbne flere showrooms og serviceafdelinger rundt omkring i Danmark,” fortæller Annegrethe Skovby.
Ifølge importøren har den højere EU-told hverken haft betydning for BYDs salg eller indtjening i Danmark. BYD vil bygge en fabrik i Ungarn, der årligt skal fremstille 200.000 biler til det europæiske marked. Biler herfra vil helt undgå EU’s importtold.
MG skuffer
Så er der skuffelserne. Her peger brancheanalytikeren især på ét mærke.
”MG har tidligere lignet et stærkt Kina-mærke, men går nu tilbage – både i Danmark og resten af Europa. MG er ejet af den kinesiske stat og ville ikke samarbejde med EU omkring undersøgelsen af netop statsstøtte. Derfor blev de særligt hårdt ramt af EU’s importtold, der er på næsten 48 pct. for MG. Det rammer dem naturligvis, og jeg vurderer, at MG bliver nødt til at gentænke deres Europa-strategi: Vil de være her eller ej? De kan ikke være tilfredse med det vigende salg,” siger René Tønder.
Sådan ser Lene Mejdal Iversen, PR koordinator hos den danske MG-importør, Nellemann Group, dog ikke på det:
”Vi er fint tilfredse med MG-salget i 2024. Vi har udfaset et par modeller, og glæder os til at kunne lancere nye generationer af begge modeller i år.”
Hun afviser også, at den øgede told på MG har betydet noget for MGs priser, salg eller indtjening i Danmark.
På vej ud
Andre kinesiske bilmærker nøjes ikke med at skuffe, men ligner mærker, der reelt har givet op.
”Aiways og JAC ser ud til at være på vej ud – dem tror jeg ikke længere på. Maxus er også svære at få øje på. Så er der Nio, som der oprindeligt var høje forventninger til. Deres model med batteriskifte og leje af batterier ser måske fin ud på papiret, men køberne er tydeligvis ikke overbeviste. Hertil kommer økonomiske udfordringer. Det får Nio til at ligne et af de mærker, der næppe klarer den,” vurderer René Tønder.
Kina har kæmpe betydning
Selv om Kina-bilerne altså ikke lige frem er braget ind i Europa, har de alligevel kæmpe betydning, understreger René Tønder.
”Kina er verdens største bilmarked og har i dag kapacitet til at fremstille mere end halvdelen af verdens biler. Samtidig har europæiske bilproducenter fået svært ved at sælge biler i Kina, mens Kina vinder frem stort set alle steder i verden. Europæiske bilmærker er derfor tvunget til at sælge flere biler hjemme i Europa, hvor efterspørgslen er lav. På den måde presser kinesisk bilindustri priserne i bund – også dér, hvor de ikke sælger så mange biler.”
Ikke alle vil overleve
Vinderne er bilkøberne. Taberne bliver de bilmærker, der ikke kan klare sig i konkurrencen – og det gælder også nogle af de ca. 100 kinesiske bilproducenter, der er skabt som resultat af Kinas strategiske satsning på at blive verdensledende inden for elbiler.
”Som jeg har sagt tidligere, er der ikke plads til alle. Heller ikke kineserne. I Danmark forventer jeg, at fire til seks kinesiske bilmærker vil bide sig fast frem mod 2030. Der vil også ske en udskiftning, hvor nogle af de eksisterende Kina-mærker vil forsvinde, mens nye som Xiaomi kan komme til. På længere sigt – efter 2030 – tror jeg, at der bliver plads til tre-fire Kina-mærker, der vil få et fornuftigt salg på det danske marked. Det bliver et udskilningsløb, og det er godt i gang,” forklarer René Tønder.