Statistikken over det europæiske bilsalg i 2024 viser, at Skoda solgte flere biler end Audi. Også BMW og Mercedes er nu større end Audi.
Et lidt grundigere kig på bilsalget i 2024 er muligvis forbeholdt de særligt interesserede. Men at Skoda overhalede Audi i Europa, og at Audi samtidig røg fra første- til tredjepladsen i premium-konkurrencen med BMW og Mercedes, er noget af det bemærkelsesværdige, som fremgår af den nyeste statistik.
At Tesla fik en ganske betydelig rids i lakken, står også klart. Ridsen er faktisk så stor, at Tesla i Europa blev overhalet af Volvo. Kinesisk-ejede Volvo solgte knap 370.000 biler i Europa, Tesla 327.000.
2024-statistikken fra sammenslutningen af europæiske bilproducenter, ACEA, omtalte Hvilkenbil tidligere, da vi fokuserede på salget af elbiler. Her kigger vi på det samlede salg, der i EU, EFTA-landene Norge, Schweiz og Island plus Storbritannien steg med knap en procent fra 2023 til 2024.
Listen over de 10 mest solgte mærker i Europa kan ses i bunden af artiklen.
Fremgang til Volkswagens spaniere
Selvom Volkswagen-gruppen er plaget af faldende overskud, fabrikslukninger og derfor indstiller sig på at reducere antallet af medarbejdere, går det faktisk ok. I hvert fald hvis man udelukkende kigger på antallet af solgte biler.
Samlebåndene hos koncernen – bl.a. VW, Skoda, Audi, Cupra/Seat og Porsche – spyttede over 3,4 millioner biler ud til europæerne i 2024, hvilket er 2,5 procent flere end i 2023.
Internt i koncernen er VW ubetinget størst, men Skoda og Audi byttede altså plads fra 2023 til 2024, så tjekkerne nu sælger flere biler til europæerne end det fine sydtyske mærke med de fire ringe i næsen. De varmblodede spaniere, Cupra og Seat, tog også et betydelig spring fremad ved at øge salget med 10 pct.
Eneste af de store koncerner, der seriøst hænger i bremsen, er kriseramte Stellantis – bl.a. Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Jeep. Den fransk-italiensk-amerikanske koncern måtte i 2024 se sig overhalet af Renault-gruppen. Se Hvilkenbil-artikel om dét ved at klikke her.
BMW blev størst
I den årelange tyske premium-konkurrence mellem de fine mærker Audi, BMW og Mercedes skete der også en bemærkelsesværdig forskydning i 2024. Både BMW og Mercedes rykkede nemlig forbi Audi, der altså gik tilbage med næsten 10 pct.
Øverst på premium-skamlen står BMW i 2024. Bayerische Motoren Werke øgede Europa-salget med 6,3 pct. Så Audi blev altså overhalet af sine nærmeste konkurrenter, blev internt i koncernen sat på plads af Skoda, og som om det ikke var nok, så røg Audi fra en samlet tredjeplads i Europa i 2023 til en syvendeplads i 2024.
Vil man nørde igennem, kan man se den fulde ACEA-statistik ved at klikke på linket her.
De 10 største mærker i Europa 2024
Mærke | Solgte i 2024 | Ændring i pct. |
VW | 1.371.465 | 1,0 |
Toyota | 928.767 | 12,0 |
BMW | 774.925 | 6,3 |
Skoda | 766.510 | 12,7 |
Renault | 699.214 | 2,7 |
Mercedes | 684.027 | 1,8 |
Audi | 663.239 | -9,6 |
Peugeot | 641.264 | 0,6 |
Dacia | 578.935 | 3,9 |
Hyundai | 534.360 | 0 |
EU + EFTA (Norge, Schweiz og Island) + Storbritannien
|
||
Kilde: ACEA |
Af redaktionen