Dacia, Mazda og Jaguar oplevede størst fremgang på et ellers kriseramt europæisk bilmarked i 2013. Chevrolet, Lancia og Alfa gik mest tilbage.
Mens Skoda, Renault og VW var de store vindere på det danske bilmarked i 2013, ser det noget anderledes ud i Europa.
Branchebladet Automotive News har gransket tallene bag det europæiske bilsalg og konkluderer, at Dacia, Mazda og Jaguar var de store vindere i Europa sidste år.
Hos Dacia, der er Renault-koncernens rumænske discount-mærke, var det især den nye udgave af minibilen Sandero, der fik en varm modtagelse. Mens danske bilkøbere har været mere lunkne, steg Sandero-salget med hele 70 pct. i Europa til flere end 121.000 biler og var med til at løfte Dacia’s samlede europæiske salg til rekordhøje 294.000 biler.
Dacia, der er baseret på ældre Renault-teknik, er blevet så stor en succes for sit franske moderfirma, at det løftede Renault-gruppens samlede salg 4 pct. – den største fremgang i Europa. Vel at mærke til trods for, at Renault gik 2 pct. tilbage. At Dacia samtidig blev Europas hurtigst voksende bilmærke i Europa med en fremgang på 23 pct., understreger blot, at europæiske bilkøbere har taget imod tanken om et discount-bilmærke med kyshånd.
Mazda er en anden succeshistorie. Her det især den mellemstore crossover CX-5, der hitter hos europæiske forbrugere. Det er godt nyt for Mazda, der dels savner en ny bil i mini-segmentet, dels formodes at have en pæn profit på en relativt stor og dyr model som CX-5. Salget af CX-5 blev fordoblet i 2013 til 50.000 biler og var medvirkende til at Mazda kunne notere en fremgang på stærke 18 pct. og et samlet salg på 147.000 biler.
Meget tyder på, at Mazda har ramt rigtigt med deres nye letvægts-filosofi, kaldet Skyactiv. Sidst i 2013 lancerede japanerne en ny Mazda 3, og den er faktisk udsolgt over det meste af Europa. Kan fabrikken i Hiroshima øge produktionen, er der lagt op til endnu et godt resultat for Mazda i 2014.
Jaguar hitter med ny sportsvogn
Lidt mere overraskende er det britiske luksusmærke Jaguar det tredje mest fremgangsrige i Europa i 2013. Den nye udgave af sportsvognen F-Type har simpelthen ramt europæiske liebhavere i hjertekulen. Med et salg på flere end 2.700 biler, står F-Typen for 80 pct. af den samlede salgsfremgang for Jaguar på 16 pct. til mere end 27.000 biler i alt. Det kan lyde som et beskedent tal, men for et nichemærke, der har været døden nær og angiveligt tjener rigtigt mange penge på hver eneste F-Type, er det opmuntrende nyheder.
Og der er udsigt til flere: F-Typen er nemlig en image-skabende forløber for en større offensiv af nye Jaguar-modeller, som indledes i 2015.
Luksus-rivalen Mercedes er en anden succes-historie. Den lille og efterhånden pensionsmodne Smart trækker godt nok ned, men det opvejes rigeligt af succes for Golf-udfordreren Mercedes A-klasse og den afledte livsstils-coupé CLA, der begge har ramt ‘bulls-eye’ blandt især yngre, europæiske bilkøbere.
Størst nedtur for Alfa
Automotive News udpeger også tre tabere på det europæiske bilmarked i 2013. Her skiller især GM’s koreansk-fremstillede billigmærke Chevrolet sig negativt ud. Sidste år gik Chevrolet-salget 18 pct. tilbage og det bliver kun værre, nu hvor GM har meddelt, at Chevrolet trækkes helt ud af Europa med udgangen af 2015.
Lancia, der fungerer som italienske Fiat’s luksus-mærke, måtte se salget falde med en femtedel sidste år. Lancia har længe balanceret på randen af knock-out og nu tager italienerne konsekvensen: I stedet for at klaske Lancia-skilte på store amerikaner-biler, som Fiat koncernen har adgang til via ejerskabet af Chrysler og Jeep, vil man fremover udelukkende sælge et par minibiler – og kun hjemme i Italien. Det ligner bilernes svar på at komme på hospice – sandsynligheden for at Lancia overlever på længere sigt, synes lille.
Lidt bedre ser det ud for Fiats sportslige mærke, Alfa. Med årets største nedtur på minus 29 pct. i 2013 er der godt nok krisestemning, men Fiat har meldt ud, at man satser på et storstilet comeback for det traditionsrige mærke. I de kommende år vil vi se flere Alfa-nyheder og samtidig skal mærket re-positioneres som et ægte prestigemærke, der kan udfordre Audi, BMW og Mercedes. Mon ikke mange trofaste ‘Alfisti’ håber, at løfterne kommer til at holde stik denne gang.