Tesla blev den store vinder af det danske bilsalg i 2023. Audi vinder også terræn, mens tidligere vindere som VW og Toyota går tilbage.
Tallene er klar, og det er dommen også: Tesla blev – i dominerende grad – den helt store vinder af det danske bilsalg i det forgangne år. Det viser helt nye tal fra De Danske Bilimportører.
For blot få år siden trak konkurrenterne på skuldrene af det amerikanske elbilsmærke. I dag er Tesla Model Y ikke blot verdens mest solgte bil – den har også ryddet bordet i Danmark, hvor den stod for 10,4 procent af det samlede bilsalg i 2023.
Sammen med de øvrige Tesla’er – hovedsageligt Model 3 – solgte Tesla over 22.000 biler i Danmark. Sidste år lød tallet på 3.000 biler. Dermed har Tesla mere end seksdoblet sin markedsandel på blot ét år fra 2 til 12,9 procent. En historisk præstation af et i denne sammenhæng næsten nyt bilmærke.
Audi klarer sig også godt. VW-gruppens prestigemærke løftede i 2023 salget fra 8.438 biler i 2022 til 13.131 i 2023 og blev Danmarks tredje største bilmærke. Dermed steg markedsandelen også fra pæne 5,7 til stærke 7,6 procent. En markant fremgang, der gør, at Audi æder sig ind på ’modermærket’ Volkswagen. Her er helt sikkert basis for lidt kollegialt drilleri hos de to mærkers fælles danske importør, Semler Mobility Import.
Cupra fra niche til mainstream
Samme importør kan glæde sig over fremgang hos nichemærket Cupra, der med et salg på 4.741 biler indtager bilsalgets 14. plads. Markedsandelen fik et solidt løft fra 1,9 til 2,7 pct. trukket af den frække crossover Formentor og elbilen Born. En positiv udvikling, der på kort tid er ved at forvandle Cupra fra niche til mainstream i Danmark.
Ellers er det småt med de åbenbare vindere. Sådan må det nødvendigvis være i et år, hvor Tesla tager så stor en bid af kagen.
VW abdicerer efter 12 år
Blandt de mærker, der for alvor måtte se kagen skrumpe, er en traditionel danskerfavorit som førnævnte Volkswagen. Ikke alene måtte det tyske mærke afgive titlen som Danmarks mest solgte bilmærke efter at have haft den 12 år i træk: Markedsandelen oplevede et lille jordskred fra 11,6 til 9,7 pct., der nu udløser en trodsreaktion hos den danske VW-importør: Fra årsskiftet er der gennemført aggressive prisnedsætter på alle mærkets elbiler. Efter at have tøvet gennem det meste af 2023 er der endelig kridtet op til kamp med Tesla.
Bilsalget i 2023 må også give anledning til bekymring hos to andre, store bilmærker: Toyota blev årets fjerde mest solgte bilmærke, men må se markedsandelen skrumpe fra 8,7 til 7 procent. En tilsvarende udvikling ser vi hos Mercedes. Det tyske prestigemærke er helt oppe som det femte bedste sælgende mærke i 2023, men markedsandelen falder fra 8,1 til 6,3 procent.
I den modsatte ende af mærkehierarkiet kan Renaults rumænske discountmærke Dacia heller ikke være tilfredse med udviklingen. Trods et ganske ungt modelprogram indtager mærket, der burde have fordel af de høje, danske bilafgifter, kun en plads som det 24. mest solgte mærke herhjemme. Og hvad værre er, så faldt markedsandelen fra 1,3 til 0,7 procent.
Kompakt Peugeot går frem
Kigger man nærmere på de enkelte bilmodeller, gentager historien sig i grove træk.
Den klare vinder er førnævnte Tesla Model Y med et historisk højt salg på 17.955 biler.
Peugeot 208 er nummer to med 6.035 styk. Der er altså langt op til Tesla, men importøren K. W. Bruun & Co. kan alligevel være tilfreds, for 208s markedsandel steg fra 2,6 pct. i 2022 til 3,5 pct. i 2023.
En anden vinder er naturligvis Tesla Model 3. Teslas mindste og billigste model indtager fjerdepladsen over det danske bilsalg med 4.207 styk – og øgede samtidig markedsandelen fra 0,4 til 2,4 pct.
Audi Q2 og Cupra Formentor fra samme VW gruppe er også klare vindere. De to Semler-importerede biler solgte henholdsvis 2.548 og 2.403 eksemplarer og øgede markedsandelen fra henholdsvis 0,9 til 1,5 pct. og fra 0,9 til 1,4 pct.
På listens 24. plads ligner elbilen BMW i4 også en succes med et salg på 1.741 styk og en fremgang i markedsandel fra 0,3 til 1,0 pct. Måske på bekostning af sin nært beslægtede fossilfætter, BMWs legendariske 3-serie, der omvendt faldt fra 1,1 til 0,6 pct. markedsandel. Et vidnesbyrd om, at selv for mærket, der bryster sig af at være den ultimative køremaskine, bliver fremtiden stadig mere fuldelektrisk.
Nedtur for Aygo, T-Roc og C-klasse
Hvor der er vindere, er der også tabere. Og selv om taber nok er et stærkt ord i denne sammenhæng, så måtte Toyotas lille crossover Aygo X se salget dykke fra over 3.100 i 2022 til 2.800 i 2023. I markedsandel er det et tydeligt fald fra 2,1 til 1,6 pct. De lidt større Toyota-modeller Yaris og Yaris Cross tabte også markedsandele i 2023.
Tilsvarende tilbagegang var der for modeller som VW T-Roc og Mercedes C-klasse, der henholdsvis går fra 1,9 til 1,3 pct. markedsandel og fra 1,7 til 1,1 pct.
Lynanalyse: Tesla tager teten
Bilsalget 2023 er præget af den elbil-revolution, der for alvor skyller ind over Danmark: I december 2023 var mere end halvdelen af alle nye biler fuldt elektriske, bestanden af elbiler blev fordoblet fra 100.000 til 200.000 på lidt mere end et år, og elbilproducenten Tesla tørrede nærmest gulv med konkurrenterne.
At en enkelt Tesla – Model Y – kan sætte sig på mere end 10 procent af salget, må give stof til eftertanke hos konkurrenterne. For sagen er, at opkomlingen Tesla har et stærkt og innovativt produkt til den rigtige pris – og kan levere omgående. Omvendt har konkurrenterne nølet med at svare igen på Teslas prisnedsættelser og haft problemer med at levere. Satsningen på elbiler har ofte været halvhjertet, fordi der umiddelbart har været flere penge at tjene på at sælge gammeldags fossilbiler.
Det er en kortsigtet strategi, der har givet Tesla mulighed for at oparbejde en dominerende position på markedet, som det kan blive både dyrt og svært for de ’gamle’ bilmærker at vinde tilbage. Især traditionelle topsælgere som VW og Toyota, Citroën, Peugeot og Opel samt koreanske Hyundai/Kia må tænke noget i retning af ”hvad skete der lige dér – og hvad pokker gør vi ved det?”
Efter et langt tilløb gennem det meste af 2023 kender vi nu svaret: Lavere priser og mere udstyr uden beregning. Dermed spiller de ’gamle’ mærker Teslas spil, mens de sætter egne dyder som værdifasthed og fornuftig fortjeneste på spil.
Det skal blive spændende at se, hvem der er i stand til at hænge på. Eller risikerer at blive de næste mærker, der som Renault, Mazda og Suzuki engang var storsælgere, men i dag må nøjes med en beskeden markedsandel på 2,5 procent eller derunder.
Se de komplette statistikker over det danske bilsalg 2023 her hos De Danske Bilimportører.
Hvor meget er der i påstanden om, at elbilerne reelt og i brug er dyrere i dagligdagens brug ??
Hej Erik. Det korte svar er intet. Tværtimod, hvis du har mulighed for at lade derhjemme, vil det være markant billigere at køre elbil. I runde tal kan du halvere udgiften til drivmiddel – her strøm sammenlignet med benzin og diesel – mens det også er billigere at servicere en elbil. Til gengæld skal du regne med, at forsikringen bliver en smule dyrere, hovedsageligt fordi elbiler som regel er meget kraftige og hurtige. Med venlig hilsen, Jens, Hvilkenbil.