Bilsalget fortsat i forårshumør

Næsten 17.000 personbiler fik nummerplader på i april – dermed fortsætter bilsalget i højeste gear.

Bilsalget er i fortsat vækst, selv om april endte 14 pct. under sidste måneds absolutte rekord. Sammenligner man april i år med april sidste år samt de første fire måneder af 2015 med den tilsvarende periode sidste år, ligger april i år knapt tre pct. over.

I følge Danske Banks privatøkonom Las Olsen, svarer tilbagegangen fra marts til april blot til knap to procent, når man korrigerer for de normale sæsonudsving.
“Men tilbagegangen skal ses i forhold til en massiv fremgang i marts, som bød på et af de højeste nybilsalg i en enkelt måned, der nogensinde er set,” siger Las Olsen.

De nye tal ændrer ikke ved, at bilsalget fortsat er på et meget højt niveau, slår han fast.

“Vi havde egentlig forventet, at der ville blive solgt lidt færre nye personbiler end sidste år, fordi de store årgange af biler, der var nye i slutningen af 1990’erne og derfor nu når skrotalderen, er ved at være udskiftet. Men det store bilsalg fortsætter med næsten uformindsket styrke, og tallene fra bilimportørerne tyder endda på, at salget nu går mere i retning af større biler, siger privatøkonomen.

A-segmentets (mikrobiler) andel er således faldende, men med 20 pct. fortsat en meget vigtig bilklasse. De lidt større biler i B-segmentet (minibiler), er løbet fra A-segmentet og er klart det største segment med en stabilt stigende andel. Også mellemklassen, C-segmentet, stiger ganske pænt, ligesom de store mellemklassebiler i D-segmenter tager en større bid af salgs-kagen.

På samme måde ses en stigende andel af biler i den mere rummelige bilklasse, J-segmentet (såkaldte SUV’er).

Trods de nye tendenser til at danskerne igen køber lidt større biler, er der ingen, der kan skubbe ‘bilernes iPhone’, mikrobilen VW Up af tronen, som landets mest solgte bil. I april fik over 700 nye Up’er nummerplader på, og i årets fire første måneder er der solgt næsten 2.600 af mikro-VW’en.

Kun crossoveren Renault Captur (billedet) og VW Golf, der tilhører den lille mellemklasse, formår at myre sig ind i top 10 over de mest solgte biler april, der ud over mikroen Toyota Aygo udelukkende består af minibiler; Peugeot 208, Hyundai i20, VW Polo, Renault Clio, Ford Fiesta og Mitsubishi Space Star.

Fakta: Salget fordelt på segmenter
A-segmentet
er med et antal på 3.457 i april en vigtig bilklasse, omend danskerne i højere grad køber lidt større biler. A-segmentet var sidste år i april med 26 pct. det næststørste segment. I år er det faldet til nummer tre og udgør 20,4 pct. af personbilsalget.

B-segmentet er med 5.781 biler i april måned det største segment, og udgør i april 34 pct. af det samlede salg. B-segmentet har oplevet en stabil stigning det seneste år; således udgjorde det i 2014 28 pct., mens det i år har repræsenteret knap 33 pct. af de købte personbiler.

C-segmentet udgør med 3.774 biler i april ca. 22 pct. af de solgte biler mod 19 pct. for hele 2014, og tendensen er klart stigende.

D-segmentet, som er de store biler, har ligget stabilt i år med en andel på lige under 10 pct. mod ca. 11 pct. sidste år.

J-segmentet, de såkaldte SUV’ere, er med 1.008 biler i april, den bedste måned i mere end et år, og ligeledes her er der en klar tendens. Således udgjorde denne klasse sidste år 3,7 pct. af de solgte biler, og i år tegner klassen sig for 4,9 pct. og i april alene 5,9 pct. af salget.

M-segmentet er MPV’erne. Vi ser et mindre fald i M-segmentet fra at udgøre 7 pct. sidste år til i dag at repræsentere lige under 5 pct. af det samlede bilsalg.

Elbiler: Salget varierer betydeligt med salg til flåder, således endte april på 145 enheder, et fald på 60 pct. i forhold til den absolutte rekord i sidste måned. Alligevel er salget i de første fire måneder af i år mere end 60 pct. over den samme periode sidste år. Salget er fortsat domineret af større biler og luksus biler, mens salget af elbiler i de klasser hvor danskerne generelt køber flest biler lader vente på sig.

Luksus og sportsbiler, segmenterne F og S, er i Danmark forsvindende små med under 300 solgte biler om året i alt og således knap 1,5 pct. af bilsalget.

Kilde: De Danske Bilimportører

Fakta: Top 20 for personbiler, april 2015

Plac. Mærke/model Antal Andel
1 VOLKSWAGEN UP! 728 4,3%
2 PEUGEOT 208 569 3,4%
3 HYUNDAI I20 488 2,9%
4 RENAULT CAPTUR 477 2,8%
5 VOLKSWAGEN POLO 447 2,6%
6 RENAULT NY CLIO 445 2,6%
7 TOYOTA AYGO 424 2,5%
8 VOLKSWAGEN GOLF 410 2,4%
9 FORD FIESTA 400 2,4%
10 MITSUBISHI SPACE STAR 373 2,2%
11 SKODA FABIA 373 2,2%
12 PEUGEOT 308 361 2,1%
13 KIA RIO 361 2,1%
14 FORD FOCUS 353 2,1%
15 SKODA OCTAVIA 351 2,1%
16 SKODA CITIGO 327 1,9%
17 HYUNDAI I10 308 1,8%
18 OPEL CORSA 308 1,8%
19 VOLKSWAGEN PASSAT 300 1,8%
20 CITROEN C3 292 1,7%
Total top 20 8.095 47,7%
Øvrige 8.871 52,3%
Total 16.966 100,0%

 

Kilde: De Danske Bilimportører

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here