Shop-amok: Danskerne gik på januarudsalg hos bilforhandlerne i årets første måned og købte over 16.000 nye biler. Bilsalget steg over 10 pct. i årets første måned.
Selvom 2013 sluttede som det bedste bilår nogensinde, voksede bilsalget kraftigt i årets første måned. 16.262 nye biler kom på vejene i januar. Det er en vækst på 10,3 pct. sammenlignet med januar sidste år og markant højere end i december, viser helt nye tal fra De Danske Bilimportører.
”Væksten i januar er imponerende – særligt i lyset af, at den kommer i forlængelse af ikke bare et, men hele tre forudgående rekordår. Det er med til at understrege, at danskerne for alvor har taget den nye, økonomiske og klimavenlige bil til sig, og at mange nu vælger at købe nyt frem for brugt”, siger administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen.
Den flotte start på 2014 styrker direktørens tro endnu et godt år for bilsalget.
”Det er klart, at vi med den start vi har fået på året ser meget positivt på udviklingen henover året, men det er dog alt for tidligt at begynde at spå om evt. nye rekorder”, siger Bent Mikkelsen.
Privatøkonom i Danske Bank Las Olsen, der også følger bilsalget tæt, kan dog godt se et fortsat flot bilsalg i krystalkuglen.
”Der er sådan set også grund til at tro, at der igen i 2014 vil blive indregistreret mange nye personbiler. I forhold til 2013 ser det i hvert fald ikke ud til, at bilerne er blevet dyrere, og renten er stadig meget lav,” begrunder han i en kommentar til tallene.
Salget er dog efter privatøkonomens vurdering ikke helt nok til for alvor at forynge den danske bilpark.
”Behovet for at udskifte gamle biler er efter vores vurdering lidt større, fordi de mange biler, der blev indregistreret som nye frem til 1998 nu for alvor når skrotalderen. Desuden regner vi med en svag fremgang i forbruget som helhed, hvilket også kan smitte lidt af på bilforbruget.
Med de mange indregistreringer er den danske bilpark voksende, men Danmark har dog stadig relativt få biler, sammenlignet med andre lande med samme indkomstniveau.
Læs også: Vores biler er stadig over 9 år i snit – som i 2003
Fakta: Top 20 for personbiler, januar 2014
Mikro- og minibilerne sidder på toppen – kun to mellemklassebiler i top 20. (Skoda Octavia og VW Golf nr 9 og 12) Resten er mikro- og minibiler.
Plac. |
Mærke/model |
Antal |
Andel |
1 |
VOLKSWAGEN UP! |
1.024 |
6,3% |
2 |
TOYOTA AYGO |
820 |
5,0% |
3 |
PEUGEOT 208 |
784 |
4,8% |
4 |
CITROEN C1 |
662 |
4,1% |
5 |
PEUGEOT 107 |
646 |
4,0% |
6 |
RENAULT Ny Clio |
448 |
2,8% |
7 |
HYUNDAI I20 |
420 |
2,6% |
8 |
FORD FIESTA |
414 |
2,5% |
9 |
SKODA OCTAVIA |
380 |
2,3% |
10 |
KIA PICANTO |
350 |
2,2% |
11 |
HYUNDAI I10 |
326 |
2,0% |
12 |
VOLKSWAGEN GOLF |
324 |
2,0% |
13 |
TOYOTA YARIS |
323 |
2,0% |
14 |
KIA RIO |
318 |
2,0% |
15 |
OPEL CORSA |
290 |
1,8% |
16 |
CHEVROLET SPARK |
282 |
1,7% |
17 |
CITROEN C3 |
273 |
1,7% |
18 |
PEUGEOT 2008 |
271 |
1,7% |
19 |
RENAULT Captur |
265 |
1,6% |
20 |
SKODA CITIGO |
257 |
1,6% |
Total top 20 |
8.877 |
54,6% |
|
Øvrige |
7.392 |
45,4% |
|
Total |
16.269 |
100,0% |
Kilde: De Danske Bilimportører