Liberalisering: I forhold til for ti år siden er det blevet billigere at få synet bilen – og forbrugerne er tilfredse med billigere og bedre bilsyn.
Den frie konkurrence ser ud til at have været sund for markedet for bilsyn. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Siden 1. januar 2005, hvor det nationalt regulerede bilsyn blev liberaliseret, er det blevet billigere for danskerne at få synet bilen og forbrugerne er godt tilfredse med synshallerne. Analysen viser, at prisen på et bilsyn, sammenlignet med 2004, er faldet med 12 procent omregnet til 2013-priser.
Dengang betalte man i snit 480 kroner for at få bilen synet, men nu er den gennemsnitlige pris 424 kroner, når priserne er renset for inflation.
Tallene taler deres tydelige sprog. De danske bilejere har sparet både tid og penge, efter der blev åbnet for konkurrence om bilsyn. Langt de fleste bilejere oplever nu højere serviceniveau, bedre tilgængelighed og kortere ventetid ved synshallerne, når de skal have bilen synet,” siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.
Prisfaldet er i følge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beregnet efter en konservativ model, fordi der hverken er taget højde for, at der med liberaliseringen blev lagt moms på prisen for bilsyn, eller for at mekanikere ofte får rabat, når de kører en bil til syn for forbrugerne.
Knap halvdelen af bilejernes økonomiske gevinst kommer fra den tid, de har sparet på kortere transportafstand til synshallen.
Tre kilometer kortere til syn
Tidsbesparelsen skyldes blandt andet, at der i dag er omkring 400 synshaller i Danmark. Før markedet blev frit var der kun 117. På landsplan skal danskerne derfor i gennemsnit spejde næsten tre kilometer kortere ud i horisonten for at finde den nærmeste synshal.
Analysen viser også , at bilejerne gennemgående er tilfredse med både service og kvalitet i forbindelse med synet. 92 procent af de adspurgte bilejere er tilfredse eller meget tilfredse med synshallens grundighed i forbindelse med det seneste syn af deres bil. Bilejerne giver udtryk for, at det i høj grad er både pris og forbedret adgang til et effektivt syn uden ventetid, der er afgørende for deres tilfredshed.
Danske bilejere sparede sidste år alt i alt omkring 133 millioner kroner, da de sendte familiens firhjulede til syn i forhold til 2004.