BILTEST: Den opdaterede Toyota RAV4 har rigtigt mange kvaliteter og fungerer godt som ladehybrid. Men prisen er blevet for høj.
Hvilken bil?
Nuværende femte generation af Toyota RAV4 har fem år på bagen, ladehybriden tre år, og nu har japanerne givet verdens mest solgte SUV en opdatering.
Testbilen er ladehybriden, der indtil afgiftsændringerne er den billigste RAV4. Prisen er indtil årsskiftet 514.000 kroner for Active. Med nogle undtagelser har den det udstyr, man kan forvente af en bil til en halv million. Vil man blandt andet have blindvinkelsensor, baksensor med bremsefunktion, 360 graders kamera, head-up-display og elektrisk bagklap, skal dog tilsættes et par udstyrspakker til godt 50.000 kr., eller man skal gå et niveau op til Style, der koster 577.000.
Topmodellerne – den elegante Executive og den sporty-udseende GR Sport – koster 650.000 kr. Testbilen er sidstnævnte med flame red-lakering, sort tag, sporty styling i form af blanksorte skørter, sorte fælge, kunstlædersæder, et par Gazoo Racing-emblemer og en strammere undervogn.
På grund af elmotoren har ladehybriden permanent firehjulstræk i modsætning til den konventionelle RAV4. Her skal man op i GR Sport for at få træk på alle fire som standard, og RAV4 GR Sport uden lademulighed, men altså med firehjulstræk skal man til læderet for at få fingre i: 745.000 kr.
Vidste du at?
RAV4 blev lanceret i 1994. Toyota så et marked i knap så rustikke, højbenede SUV’er med offroad-talenter, og den første RAV4 fik hurtigt kælenavnet soft-roader.
De to første generationer RAV4 kunne fås som både 3- og 5-dørs. Den første tilmed som en slags semi-cabriolet med foldetag.
Den nuværende og femte generation blev introduceret i 2018, og har man våde drømme om en diesel, er det ikke hos Toyota, at den drøm kan udleves.
Hvordan er førerpladsen?
Velindrettet, med godt udsyn og nem at finde sig tilpas i. De kunstlæder-beklædte GR-sportssæder kan indstilles elektrisk, inklusive lændestøtte og memory-funktion – lændestøtte er standard i alle versioner.
Klimaanlæggets temperatur indstilles på en drejeknap, elbagrude og sædevarme med trykknapper – dét glæder vi os over her på Hvilkenbil.
Infotainment-delen er et decideret svagt punkt. Reaktionstiden på den 10,5 tommer store berøringsfølsomme skærm kan være lang, og navigationsdelen fandt jeg decideret bøvlet at betjene, men man kan trådløst spejle sin smartphone takket være Apple CarPlay og Android Auto og derved styre udenom det halv-træge Toyota-system.
Hvordan opleves kabinen?
RAV4 er en stor bil, og der er på bagsædet, selv med panoramasoltag, god plads til tre voksne.
I plug-in-hybridens bagagerum napper 500 liter, 80 færre liter end den konventionelle.
Generelt afspejler interiøret en vis klasse, der modsvarer prisen med lækkert materialevalg, omend der ses lidt hård plast på nederste del af instrumentbordet.
Er sikkerheden i orden?
RAV4 blev i 2019 testet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner, og mon ikke den med de krav, der nu er til aktiv sikkerhed, vil være tæt på at score samme antal i dag. Selvom fraværet af blindvinkelassistent i basisudgaven og fraværet af centerairbag må formodes at trække ned.
På listen over standardudstyr er nødbremse, der automatisk bremser for både fodgængere og cyklister, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, advarsel, hvis man er i samme vejbane som modkørende biler, vejskiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding af det lange lys.
Den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten fungerer generelt gelinde og blidt.
Hvordan kører den?
GR Sport-udstyret klæder RAV4. I hvert fald så længe vi holder os til det visuelle. Men under metallet synes jeg ikke, at den lidt stivere affjedring gør noget godt for den to ton tunge soft-roader.
Om den hårdere affjedring er nødvendig for at håndtere de ekstra kilo, som ladehybriden vejer, eller om det bare er et malplaceret forsøg på at gøre en SUV sporty, skal jeg ikke kunne svare på.
Den konventionelle RAV4 er kendetegnet af en komfortabel undervogn og en blød opsugning af ujævnheder. En skøn langturspartner. Den fornøjelse rokkes der ved i ladehybriden, der taber på komfortkontoen uden at blive bare lidt sportsligt kørende. For det skal/kan en SUV jo grundlæggende ikke være, medmindre der på bagsmækken står Porsche eller BMW.
Toyotas GR-idé er fin – den vil jeg ikke anfægte. Og den er i særklasse fin, når det kommer til lommeraketten Yaris GR.
Hvordan er motoren?
Oplevelsen med Toyotas trinløse CVT-gearkasse, der er en fast bestanddel af alle hybrid-udgaver, er i RAV4 det tætteste, jeg har været på uproblematisk.
Konklusionen må være, at jo større benzinmotor, desto mindre hysterisk bliver CVT-transmissionen, for her i den store RAV4 spiller det faktisk ret godt. Nærmest harmonisk. Den 2,5 liters benzinmotor yder 218 hestekræfter, i kombination med el-delen 306.
Medmindre man aktiverer EV-knappen, der tvinger bilen til at køre på ren el, vil benzinmotoren som i Toyotas andre hybrider føre strøm til batteriet under kørslen. Batteriet er i ladehybriden på 18,1 kWh, og den rent elektriske rækkevidde er 75 kilometer.
Opladning af batteriet i stikkontakt er en fem timers affære, da den maksimale ladekapacitet er 3,3 kW. I testen, der inkluderede en del motorvejskørsel og en enkelt totalopladning i stikkontakt, holdt jeg et gennemsnit på 16,3 km/l.
Passer prisen?
RAV4 er på ingen måde en prisbasker. En mindstepris på 517.000 kr. for udgaven med 2-liters motor og 175 hk er i den høje ende. Som afgifterne er skruet sammen, stiger billigste ladehybrid fra årsskiftet med omkring 20.000 kr., men den vil stadig være billigere end billigste RAV4 med 2,5 liters motor uden lademulighed.
Skal det være RAV4 som ladehybrid, synes Style-versionen til 577.000 kr. at være det mest fornuftige køb.
At kunderne finder prisen i den høje ende, synes i øvrigt at kunne aflæses af salgstallene. Efter opgradering og prisstigning er salget faldet – i perioden januar-september 2022 solgte Toyota 1.219 styk RAV4, i 2023’s første ni måneder var det faldet til 434. Det er færre end Hyundai Tucson og Mazda CX-60.
Er der alternativer?
Netop nævnte Hyundai Tucson ladehybrid i den topudstyrede og sporty N Line-udgave koster med nogenlunde samme udstyr som RAV4 GR Sport 443.000 kr. Dens elektriske rækkevidde er ganske vist 13 kilometer kortere end RAV4’s, og dens samlede ydelse kun 265 hk mod RAV4’s 306. Men RAV4 GR Sport koster altså 650.000 kr.
En Mazda CX-60 med kraftigere motor end RAV4, men marginalt kortere elektrisk rækkevidde, koster med nogenlunde tilsvarende udstyr 575.000 kr. Den nye Honda CR-V plug-in er motormæssigt svagere end Tucson, men kan køre lidt længere på strøm. Med alt i udstyr koster den 579.000 kr.
Med 650.000 kroners prislappen ryger Toyota faretruende nær premium-segmentet. Audi Q5 ladehybrid kan fås til 600.000 kr., men kræver så en afkrydsning på listen over ekstraudstyr, der skyder den forbi 700.000. Samme gør sig gældende med BMW X3 ladehybrid, der fås fra 680.000 kr., og Volvo XC60 ladehybrid koster fra 629.000 kr.
Men springet fra dyreste RAV4 til de tre premium-mærker er ikke skræmmende stor.
Vil man have en af de mellemstore SUV’er som ladehybrid, er både Tucson, CX-60 og CR-V noget mere økonomisk overkommelige end RAV4, og i den kamp er Hyundaien ubetinget det bedste køb.
Konklusion:
For: Udstyr, rækkevidde på el.
Imod: Pris, infotainmentsystem, GR Sport-undervognen.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Toyota RAV4 PHEV ladehybrid GR Sport 4×4
Vejl. pris, inkl. lev.: 649.990 kr.
Anslået kontantrabat: * 20.000 kr.
Billigste ladehybrid: 513.990 kr. (Active)
Billigste RAV4: 516.990 (Active Comfort)
Privatleasing: 9.045 kr./måned (førstegangsydelse 24.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Billigste privatleasing: 6.995 kr./måned (Active).
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti: 3 år eller 100.000 km (afhængigt af hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2019)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 462/186/169 cm
Bagagerum (min/max): 500/1.355 liter
Vægt: 2.000 kg
Anhængervægt (m/u bremser): 1.500/750 kg
Motor: 4 cyl., 2,5 liter benzin
Transmission: Trinsløst CVT
Batteri: 18,1 kWh
Ladetid: 5 timer (3,3 kW)
Systemeffekt: 306 hk
Rækkevidde på el: Op til 75 km
Forbrug (EU-norm): 100 km/l (22 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,3 km/l
0-100 km/t: 6,0 sek
Topfart: 180 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering, vognbaneassistent, blindvinkel-advarsel, vejskiltegenkendelse, head-up display, nødopkald, træthedsregistrering, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensor for og bag m. automatisk nødbremse, 360 graders kamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbart førersæde m. varme, lændestøtte og memory, elektrisk justerbart passagersæde m. varme, varme i bagsædet, varme i rat og forrude, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, el-bagklap, 12,3 tommer digital instrumentering, 10,5 tommer infotainmentskærm, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto, trådløs opladning af smartphone, navigation, JBL-lydanlæg m. DAB og 9 højttalere, nøglefri betjening, sort læderinteriør, panoramasoltag, 19 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 8.490-12.990 kr.
Anhængertræk: 16.849 kr.