Blå og gule blink i trafikken får følgeskab af grønne og røde

Foto: Rigspolitiet

De blå blink på udrykningskøretøjer og gule til f.eks. vejarbejde og langsomt-kørende trafik bliver suppleret af grønne og røde blink.

Ved synet af blå blink er de færreste i tvivl om, hvad de skal foretage sig. Det samme gælder ved synet af gule blink. Men fremover vil vi sandsynligvis også møde både grønne og røde blink derude i trafikken.

De grønne blink er tiltænkt de mennesker, som er en del af hjerteløber-korpset under TrygFonden. Hjerteløberne yder hjertelungeredning og bringer hjertestartere ud, når en person i nærheden får hjertestop. Det grønne roterende blink kan hjerteløberen placere i eller på sin bil eller løbe med det.

Men det grønne ‘udryknings’-blink er ikke en fribillet til at bryde færdselsreglerne, siger trafikminister Thomas Danielsen (V) til blandt andet Jyllands-Posten.

Ministeren kalder det grønne blink ‘et opmærksomhedsblink’, der skal vise trafikanterne, at personen med det grønne blink har brug for at blive hjulpet hurtigst muligt frem til personen med hjertestop.

Misforståelser og misbrug

Ideen om det grønne blink har allerede skabt en del debat. Blandt andet Reddernes Landsklub, en sammenslutning af professionelle reddere ansat i Falck, er nervøse for, at de grønne blink vil skabe forvirring og misforståelser i trafikken. Og dermed farlige situationer, da brugerne af de grønne blink ret beset kan være hvem som helst, og fordi andre trafikanter ikke nødvendigvis ved, hvordan de skal forholde sig overfor biler eller personer med grønne blink.

Kritikere peger også på det problematiske i, at alle og enhver potentielt vil kunne anskaffe sig grønne blink og dermed misbruge det.

I faser

Meningen er, at det grønne blink skal indføres gradvist. Bekendtgørelsen om de nye regler skal i løbet af efteråret sendes i høring, og på samme tid skal trafikanterne i en oplysningskampagne lære om de grønne blink. Hensigten er at gøre de grønne blink permanente.

Det nye, røde blink skal ikke benyttes af ‘almindelige’ mennesker. Det røde er til en officiel myndighed, nemlig Færdselsstyrelsen. I øjeblikket benytter Færdselsstyrelsens kontrollanter blå blink, når de i for eksempel en razzia vinker lastbiler ind til tjek for overvægt, køre-hviletid m.m. Da sådanne kontroller ikke har noget med udrykning at gøre, skal Færdselsstyrelsens blå blink erstattes af et rødt blink.

Tiltagene ventes at træde i kraft 1. januar 2025.

Fakta om rød, gul, grøn og blå

Blå blink: Benyttes af udrykningskøretøjer – politibiler, ambulancer og redningskøretøjer. Og ved afspærring i forbindelse med ulykker.
Gule blink: Benyttes ved vejarbejde og i forbindelse med transport af ekstraordinært store genstande.
Grønne blink: Skal kunne benyttes af hjerteløbere kaldt ud til hjertestop.
Røde blink: Skal benyttes af Færdselsstyrelsen i forbindelse med kontrol af lastbiler.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here