BMW løfter sløret for 3-serie Touring. Stationcar-udgaven er den mest populære variant og får mere plads og praktisk sans som standard.
Salget af syvende generation af BMWs ikoniske 3-serie begyndte herhjemme i marts, men først nu vises udgaven, der for alvor får feinschmeckerne i den syvende himmel: 3-serie Touring, der er BMW’sk for stationcar. Langt de fleste BMW-fans foretrækker nemlig 3-serien med et praktisk twist, og dem får de flere af i den nyeste udgave.
Grundlæggende er Touring mage til limousine-udgaven fra forlygter til B-stolpen. De ydre mål er nøjagtigt de samme, og det indebærer en øget og velvoksen akselafstand på hele 285 centimeter.
Eldrevet bagklap er standard
Fra midterste vinduesstolpe og bagud går der stationcar i den, og det giver flere fordele for både passagerer og bagage: Øget taghøjde giver mere luft omkring hovedet og mere lys i kabinen gennem større sideruder. I bagagerummet er volumen øget, så 3-serien nu sluger 500 liter – eller 1.500 liter, hvis du fælder bagsæderyglænet frem. Det kan du endda gøre på tre måder, for tredelt ryglæn i forholdet 40:20:40 er standard. Betaler du ekstra, fældes de tre ryglæn frem blot ved tryk på en knap.
Selve bagklappen har eldrev – og det er også standard. Det samme gælder muligheden for kun at åbne bagruden, hvis du blot skal smide småting i bagagerummet. Ja, BMW 3-serie Touring er blevet helt Skoda-praktisk i bagagerummet, der også rummer kraftige kroge til bæreposerne og et kælderrum, der kan skjule og holde styr på mindre værdigenstande. Plads til hele rullegardinet, der skærmer mod nysgerrige blikke, er der også blevet.
Der er også særlige anti-glideskinner i bagagerummet, og kanten fra gulv til ‘dørkarm’ er blot otte mm høj, så du lettere kan få den store papkasse ind og ud af varerummet. Pludselig rimer prestige på praktik. Sådan har det ikke altid været i premiumklassen.
Tre diesel og tre benzin-motorer
Som limousine-udgaven er BMW 3-serie Touring bagfra kendetegnet af en nyfortolkning af den klassiske L-form af baglygterne, der naturligvis er af LED-typen. I øvrigt som alle andre lygter på 3-serien.
Resten er bilen nøjagtigt mage til limousinen. Det vil sige, at Touring også står på den nye G20-platform, der lidt forenklet er en formindsket udgave af platformen fra den større 5-serie. Ifølge BMW er karrosseriet stivere, selv om vægten er reduceret med godt 50 kg til gavn for køreegenskaberne. For selv om 3-serien har praktisk sans her i Touring-udgaven, skal den fortsat være klassens ultimative køremaskine. Og det kræver noget helt særligt, når ærkerivalen hedder Mercedes C-klasse og sælger som fadøl til oktoberfest hjemme i Bayern.
Teknisk er der ingen overraskelser: BMW tilbyder digital instrumentering og infotainment med stemmestyring, mens motorerne alle er gamle kendinge. Det vil sige tre dieselmaskiner med 150, 190 eller 265 hk og tre benzinere med 184, 258 eller 374 hk, mulighed for X-Drive firehjulstræk og otte-trins automatgear som standard til næsten alle motorer. Kun 318d og 320d kan fås med manuelt gear.
Om BMW fortsat kan kalde sig ultimativ blandt de mellemstore luksus-stationcars ved vi først senere i denne sommer, når 3-serie Touring når frem til da danske forhandlere. Så kan du også begynde at spare op: Vi gætter på, at priserne begynder omkring 450.000 kroner for en 318d Touring.