SUVen X3 er BMWs bedst sælgende model. Fjerde generation kommer som benzin, diesel og hybrid, men ikke længere som ren elbil.
BMW er klar med fjerde generation af SUVen X3. Og mens vi måske stadig tænker 3-serie som indbegrebet af BMW, er det faktisk den højbenede X3, der er mærkets bestseller på verdensplan. Det er med andre ord en uhyre vigtig model, som BMW nu løfter sløret for.
På flere måder går BMW også konservativt til værks med sin ’guldkalv’. Traditionalister kan endda få den nye X3 med BMWs klassiske rækkesekser under motorhjelmen. Elbil-versionen med det lille i foran betegnelsen X3, der er vældig populær herhjemme, glider helt ud af programmet. Dog ikke fordi tyskerne dropper en batteriudgave, men fordi iX3 næste år afløses af den dedikerede ’Neue Klasse X’ elbil. Men det er en helt anden historie, som du kan læse mere om her.
90 km på el
Fjerde generation af BMW X3 slipper dog ikke helt for el. Faktisk kan ladehybrid-udgaven, der kombinerer en firecylindret turbobenzinmotor med elmotor og et batteri på 19,7 kWh med mulighed for opladning blive den billigste i Danmark. Det er den i dag, hvor priserne begynder lige under 715.000 kr.
Ladehybriden yder 299 hk og kan køre op til 90 km udelukkende på el.
Men bare rolig, der er også noget til dieselfans. BMWs velkendte to liters turbodiesel med fire cylindre og 197 hk finder også vej til den nye X3. Det samme gælder den tilsvarende benziner med 208 hk.
I toppen af modelprogrammet udstyres X3 M50 med en tre-liters rækkesekser med to turboladere, der presser ydelsen op på bomstærke 398 hk. Her kan du også få kendte M-detaljer som fire fuldfede afgangsrør og fælge på helt op til 21 tommer.
Alle motorvarianter kører med BMWs kendte otte-trins automatgear og alle vil i begyndelsen have xDrive firehjulstræk. Senere kan der komme billigere basisudgaver med baghjulstræk.
Om det sker, og hvad priserne bliver, ved vi først, når vi kommer nærmere på den danske introduktion sidst i år.
Betjening som en elbil
Fjerde oplag af BMW X3 bevarer stort set sine proportioner med en længde på 476 cm og en velvoksen akselafstand på 287 cm. BMW lover dog forbedrede pladsforhold hele vejen rundt. Også i bagagerummet, hvor selv ladehybrid-udgaven med batteri under gulvet sluger 460 liter.
BMW-traditionalister kan altså ånde lettet op. De store revolutioner kommer til at ske i den elektriske Neue Klasse, mens fjerde generation af X3 holder fast i de klassiske BMW-dyder.
Og så alligevel. På et par områder sniger der sig noget elbils-inspireret innovation ind i X3. BMW siger selv, at X3-designet, der skal se ud som om karrosseriet er en monolit, hugget ud af én blok metal, er inspireret af netop Neue Klasse.
Bag rattet bliver det endnu mere tydeligt. Betjeningen foregår hovedsageligt via BMWs store ’curved display’ skærme, der styrer alt fra navigation til ventilation. Speedometer-delen er på 12 tommer, mens infotainmentskærmen i midten fylder 15 tommer. Knapper er der ikke mange af – som i BMWs elbiler styrer du de fleste funktioner og kommandoer ved at trykke eller swipe på skærmen.
Danskerne foretrækker elektrisk X3
Mens X3 er en big deal for BMW globalt, bliver den nye udgave mere sjælden i Danmark. Her sælges der mere end tre gange så mange af den elektriske iX3 end af fossiludgaverne – ikke mindst fordi iX3 er 200.000 kr. billigere.
Den fordeling vil fjerde generation af X3 næppe ændre på, når den kommer til Danmark sidst i 2024.