Så kom BMW med i den aktuelle priskrig i luksusklassen. Efter Audi, Mercedes og Jaguar er BMW også klar med klækkelige kontantrabatter på fabriksnye modeller.
Helt som forudset kunne BMW ikke sidde konkurrenternes udspil overhørig: Efter at først Audi og derefter Mercedes og Jaguar har kastet sig ud i en priskrig på det danske marked for luksusbiler, følger BMW nu trop.
Det sker til et Åbent Hus-arrangement hos landets BMW-forhandlere lørdag den 11. november. Her lokkes med et væld af gode tilbud – vi har plukket lidt fra listen:
Mest interessant er en BMW 320d Touring med automatgear og Executive-udstyr som LED-forlygter, sædevarme, fartpilot, klimaanlæg, p-sensorer bag, el-drevet bagklap og alufælge. Kampagneprisen er 415.000 kroner inklusive levering – og det er en velvoksen besparelse på 155.000 kroner sammenlignet med listeprisen. I betragtning af udstyrsniveauet og automatgearet matcher BMW dermed de tilsvarende kampagnepriser hos ærkerivalerne, der henholdsvis lyder på 404.000 kr. for en Audi A4 Avant med 190-hestes turbobenzinmotor og 373.000 kroner for en tilsvarende Mercedes C200 Touring med 184 hk.
Men BMW nøjes langt fra med at falbyde sin bestseller. Er du mere til den elegante 420i Gran Coupé, også med Executive-udstyr og automatgear, fås den nu for 461.000 kr., hvilket er 122.000 kr. under den tidligere listepris.
Pres på Volvo
Den større 520d aut. er nedsat med 72.000 kr., mens den mere beskedne 118i fås med automatgear uden beregning – en besparelse på 28.000 kr. SUV-modellerne X1 og X3 fås også med kampagnerabat, og BMW lægger i det hele taget op til, at de er til at tale med, hvis du kommer forbi for at købe ny bil.
Baggrunden for den ret heftige priskrig blandt premium-mærkerne er nemlig, at de nye afgiftsregler har gjort det mindre attraktivt at lease dyre bilmærker som Audi, BMW, Jaguar og Mercedes. I stedet skal der sælges biler – noget, der faktisk har været sjældenhed i denne klasse.
Med BMW’s udspil er der pres på Volvo, der som det eneste rendyrkede premium-mærke endnu ikke har meldt sig ind i priskrigen.
Priskrig kan brede sig
Andre bilmærker sættes dog også under pres af de attraktive premium-mærker. Et eksempel blandt mange er den mest solgte bil i den store firmaklasse, VW Passat. Når BMW nu sælger en ganske veludstyret 3-serie Touring med 190 hestes dieselmotor og automatgear for 415.000 kroner, ser en tilsvarende udrustet Passat Variant 2,0 TDI DSG Comfortline Premium til listeprisen 431.000 kroner ganske enkelt for dyr ud. Og det gælder også tilsvarende bilmodeller som Opel Insignia, Ford Mondeo, Toyota Avensis osv.
Dermed er det sandsynligt, at priskrigen blandt luksusbiler breder sig til flere og billigere bilmærker.
Læs også: Priskrig på luksusbiler