BMW insisterer på brint

BMW’s kommende X5 bliver mærkets første, seriefremstillede brintbil. Men først i 2028, hvor den også kommer som elbil, ladehybrid og med fossilmotorer.

Når BMW lancerer næste generation af den store SUV X5, kan kunderne vælge mellem hele fem drivliner: El, ladehybrid, benzin, diesel og brint. Sidstnævnte udvikles sammen med Toyota, der ligesom BMW satser på, at vejen mod emissionsfrie biler går ad flere teknologier på samme tid.

”Ved at lancere den nye BMW X5 med frit valg mellem fem drivliner, beviser vi igen vores førende position som teknologi-pionér. Brint spiller en afgørende rolle for global CO2-reduktion, og derfor er vi forpligtet til at drive udviklingen fremad,” siger Joachim Post, medlem af BMW’s bestyrelse for udvikling, om den kommende X5.

Manglende brik i puslespillet

BMW ser brint som den manglende brik i puslespillet for at komme i mål med omstillingen til emissionsfrie biler. Ifølge BMW fordi brint fungerer som lagring af vedvarende energikilder, og dermed kan bruges til at stabilisere energinettet. Brint giver også mening i lande eller områder, hvor batteridrevne elbiler ikke er den bedste løsning.

For at skubbe til udviklingen, har BMW også kastet sig ind i arbejdet med at udbygge det i dag mildt sagt hullede netværk af brintstationer i Europa. BMW indgår derfor i det såkaldte HyMoS initiativ, der skal skaffe flere brintstationer bl.a. ved at lægge brintstationer for tunge køretøjer som lastbiler og busser sammen med stationer for personbiler. I første omgang i Tyskland og Frankrig.

BMW har lidt tid at løbe på, for den næste generation af X5 kommer først på markedet i 2028. Men behovet for at udbrede netværket af brintstationer er presserende. Og det er ikke den klassiske diskussion om hønen eller ægget: Antallet af brintstationer falder i disse år. I Danmark lukkede den sidste brintstation i 2023.

Minimalt salg af brintbiler

Det samme gør udbuddet af og salget af elbiler. Ifølge SNE Research blev der i første halvår blot solgt 4.102 brintbiler. Vel at mærke i hele verden – og det er 27 procent færre end samme periode sidste år, så trenden er nedadgående.

BMWs kommende X5 benytter ikke Neue Klasse platformen, men den ældre CLAR, der kan bruge hele fem forskellige drivliner.

I mellemtiden stiger salget af elbiler eksplosivt. Til sammenligning blev der globalt solgt ni millioner elbiler i de første seks måneder af 2025. Ifølge det internationale energiagentur IEA vil hver fjerde nye bil, der sælges i verden i 2025 være enten en elbil eller ladehybrid. Så kigger man på tallene, har elbiler for længst vundet kapløbet med brintbilen.

Dyrt og ineffektivt

BMW er altså - sammen med Toyota og koreanske Hyundai - blandt de stadig færre bilproducenter, der tror på brint til personbiler.

En af udfordringerne er, at brintbiler fortsat er meget dyre at fremstille. En anden, at det kræver store mængder energi at fremstille brint. Tilmed går der også energi tabt, når brinten omdannes til strøm i brintbiler. Alt i alt er elbiler langt mere energieffektive.

Ikke desto mindre insisterer BMW på, at brint har en fremtid – også til personbiler. Det skal blive spændende at se, om BMW får ret.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here