Om et år er BMW klar med en basisudgave af den avancerede Neue Klasse elbil iX3. Den nøjes med baghjulstræk og kan få over 800 km rækkevidde.
BMW iX3, den første af 40 nye modeller i den såkaldte Neue Klasse af avancerede elbiler, er kommet godt fra land. Ordrebøgerne bugner i München, hvor BMW allerede melder om flere måneders leveringstid.
Succes for iX3 og resten af Neue Klasse-familien er også afgørende for BMW. Med en investering på 75 milliarder kroner, er Neue Klasse den største satsning nogensinde for den tyske bilpriducent. Målet er at kunne konkurrere med kineserne og få flere bilkøbere i både Europa og USA til at vælge elbiler - selvfølgelig især BMW’s.
’Næste generation’ elbiler
Midlet er “næste generation” af elbiler med bl.a. 800 volt-teknologi, lynhurtig lynladning, lang rækkevidde og en ‘supercomputerhjerne’, der både skal forbedre software, brugeroplevelsen og køreegenskaberne.
De første meldinger om BMW iX3 er da også yderst positive. De første journalister, der har været bag rattet af bilen, beretter alle om en uhyre velkørende elbil, der også ligger helt i top, når det gælder lynladning og software.
Indtil videre er iX3 kun lanceret i en foreløbig topudgave med to motorer, firehjulstræk, 345 kW (469 hk) og et 109 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på op til 806 km.
Billigere udgave med baghjulstræk
Prisen begynder ved 600.000 kroner. Er det i overkanten, er der gode nyheder fra australske Drive, der har talt med BMW’s globale PR-chef Alexandra Landers. Hun bekræfter, at der er en billigere version på vej, der nøjes med én elmotor og baghjulstræk.
Modellen kommer til at hedde iX3 40. Ydelsen bliver formentlig 250 kW (340 hk), og hvis den beholder det store batteri, kan rækkevidden blive over 850 km, samtidig med at prisen falder.
Det er også sandsynligt, at BMW vil tilbyde iX3 med et mindre batteri med kortere rækkevidde, og så kan den danske pris måske komme under den halve million kroner.
Klar til levering om et år
Stadig mange penge, og så er det måske godt, at der bliver tid til at spare op til nyheden. Ifølge Drive sættes den baghjulstrukne iX3 i produktion til juli. De første europæiske kunder kan se frem til at få bilen leveret i slutningen af 2026.
BMW kommer også til at tilbyde en kraftigere og dyrere version af iX3. Den får betegnelsen M60 xDrive, to motorer og firehjulstræk med omkring 600 hk.






Undskyld, men gudfader en forestilling !
Så længe europæisk bilproduktion satser på kort rækkevidde og udstyrslister som "Designer lygter" m.m., så beder de selv om at blive vraget.
Hvor langt skal du op i tilvalg og opgraderinger, blot for at få f.eks. 360 gr. kamera, der er standard i alle Kina-biler fra kr. 199.990.
De har ganske enkelt snorket i timen, og samtidig været arrogante mht. at "Vi leverer kvalitet og tryghed", men gang på gang så er deres præstationer til skraldespanden, og deres trofaste kunder skal igen-igen betale regningen.
En hel del ydmyghed vil klæde dem, og måske de så kunne komme ind i kampen igen, men det er næppe sandsynligt.