BMW ser perspektiver i ny og effektiv motor til elbiler

Foto: BMW

BMW er med i udviklingen af en ny motor til elbiler, der placeres ved hvert hjul. Små, effektive motorer sparer vægt og øger rækkevidde. 

I Tyskland har en startup-virksomhed overbevist BMW om det fornuftige i en over 100 år gammel opfindelse. Tanken er, at en motor ved hvert hjul kan være vejen frem for elbiler.

Batteriet er selvfølgelig vigtigere end det meste i en elbil, men elmotorerne spiller en betydelig rolle, når strømmen skal udnyttes bedst muligt. Derfor har BMW sammen med dækfirmaet Continental og en række andre investorer kastet 30 millioner euro (ca. 224 mio. kr.) efter den tyske startup-virksomhed DeepDrive.

DeepDrive har kigget mere end 125 år tilbage i historien til en Ferdinand Porsche-opfindelse i slutningen af 1800-tallet. Den visionære Ferdinand Porsche udviklede en hybridbil, hvor bilens hjerte og lunger var en lille benzindrevet generator, der sendte kræfter ud til musklerne, fire små elmotorer, én ved hvert hjul. Lohner-Porsche Elektromobile, som Porsches bil hed, var i produktion fra 1900 til 1920.

“So ein Ding müssen wir auch haben,” tænkte lige så visionære folk hos det München-baserede startup-firma DeepDrive for nogle år siden. Så i 2021 blev et samarbejde med BMW Startup Garage indledt, og en masse laboratorietest blev udført.

Færre komponenter, mere plads, lav vægt, mere power

Fiduserne med en elmotor ved hvert hjul er mange og tekniske.

Elmotor
Skitse fra dækfirmaet Continental, der viser en elmotor i hvert hjul. Foto: Continental AG

Gevinsterne er, at motorerne består af færre komponenter, og det betyder, at færre ting kan gå i stykker. Samtidig er vægten reduceret i forhold til de motorer, som elbilerne benytter i dag. Og lavere vægt er lig med længere rækkevidde. Da en konventionel elmotor driver en aksel, giver flytningen af elmotoren væk fra aksel og ud i hjulene mere plads til passagerer og bagage i elbilerne.

Den stærkeste motor, som DeepDrive har udviklet i laboratoriet – RM 1800, hedder den – har et drejningsmoment på 1.800 Newtonmeter. Den yder op til 160 kW (217 hestekræfter), så fire elmotorer på en bil giver dermed potentielt superpræstationer. 868 hk er dog ikke umiddelbart relevant. 

Relevant er derimod, at hver motor vejer 35 kilo. Til sammenligning vejer den elmotor, som Volkswagen benytter i VW ID.3, og som benyttes i mange andre af koncernens elbiler, 90 kilo. VW-motoren, APP310, yder 150 kW (204 hk) og driver en aksel. Altså to hjul. Momentet er 310 Nm.

Så skal man have en bil med træk på to hjul og dermed to DeepDrive-motorer, er vægten 70 kilo i stedet for 90 kilo, og ydelsen potentielt 320 kW (434 hk) i stedet for 150 kW (204 hk).

Startup-virksomheden har også udviklet en elmotor, der trækker én aksel og driver to hjul. Den vejer ifølge DeepDrive mindre end 80 kilo og yder 350 kW (476 hk).

I de første BMW’er i 2028?

Tidligere i år blev DeepDrive hædret med Der Deutsche Innovationspreis, og i dag er startup-virksomheden sammen med BMW og dækfirmaet Continental i gang med test af elmotorerne i rigtige biler på rigtige veje. 

Og til det formål har firmaet altså fået 30 mio. euro til at omsætte de lovende resultater fra laboratoriet til virkelighed. 

Elmotorerne er kompatible med både 400 og 800 volts-teknologi, og BMW’s udviklingschef, Karol Virsik, forventer, at de første af BMW’s elbiler har elmotorer fra DeepDrive i 2028.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here