Det er en fejl i det store højspændingsbatteri, der giver brandfare i ladehybrid-udgaven af Kuga. Herhjemme skal 4.343 biler have nyt batteri.
Næsten 8.000 danskere, der har købt eller bestilt ladehybrid-udgaven af Ford Kuga, kan ånde lettet op. Den fejl, der i værste fald kan få bilen til at bryde i brand, er endelig fundet. Det skriver både fdm.dk og jp.dk.
Ifølge Ford er der tale om en fabrikationsfejl på bilens store, opladelige batteri. Løsningen er at skifte batteriet ud. Herhjemme drejer det sig om 4.343 solgte biler. Hertil kommer næsten lige så mange, der venter på at blive udleveret til kunder. Til de førstnævnte har Ford gennem noget tid udstedt forbud mod at lade batteriet op. Dermed har det ikke været muligt at køre mere miljøvenligt og billigt ved at oplade Kugas batteri. Som kompensation har Ford givet de berørte kunder et brændstofkort til en værdi af 3.700 kr.
Varer til april 2021
Og det kommer de formentlig til at bruge lidt endnu: Ford forventer, at processen med at skifte batterier ud varer helt frem til april 2021. De Kuga-ejere, der har fået deres bil først, står forrest i rækken til at komme på værksted for at få nyt batteri.
Med så lang tidshorisont kan ladehybrider som Ford Kuga få pålagt højere registreringsafgift på den anden side af nytår. Derfor har den danske Ford-importør udstedt en prisgaranti: Alle Kuga ladehybrid, der er bestilt før 18. september vil blive leveret til den nuværende pris – uanset hvad afgiften ender på i 2021.
En del danske kunder har ikke engang fået deres Kuga ladehybrid produceret endnu. Fabrikken i Valencia har nemlig stoppet samlebåndene, mens man har ventet på en opklaring af problemet. Der kan med andre ord gå lang tid, før disse kunder får deres nye og sikre Kuga ladehybrid leveret. Derfor får de også mulighed for at annullere handlen.
Begynder i december
Udskiftningen af batterier bliver ikke kun langvarig for Ford. I Europa har Ford leveret mere end 21.000 biler med fejl på det opladelige 14,4 kWh batteri. Sådan et batteri er dyrt, så aktionen kommer også til at koste Ford – og sandsynligvis også underleverandøren – mange penge. Branchemedier anslår en udgift på mere end 400 mio. dollars.
Herhjemme er de danske Ford-værksteder klar til at skifte batterier på Kuga fra begyndelsen af december. Udskiftningen og den nødvendige software-opdatering tager en hel dag.