Det kinesisk-ejede britiske traditionsmærke MG ville generobre EU i 2018. Nu udskydes planerne på ubestemt tid på grund af briternes farvel til EU.
Havde du glædet dig til at gense din ungdoms rappeste, britiske bildrøm, MG, på europæiske veje i 2018?
Så er der dårlige nyheder fra Longbridge i det centrale England, hvor en del af MG’s aktuelle modeller samles på den gamle Rover-fabrik: Brexit – briternes udtræden af EU – får nemlig fabrikken til at skrinlægge planerne om et comeback på det europæiske kontinent på ubestemt tid. Med udsigt til importtold og andre økonomiske forhindringer for britiske varer tror det britiske traditionsmærke ikke, at man kan være konkurrencedygtig i EU.
”Brexit har sat alle vores planer på standby indtil England har forhandlet en ny handelsaftale på plads med EU,” bekræfter Matthew Cheyne, MG’s salgschef på det britiske marked til branchebladet Automotive News Europe.
Nu er der næppe mange danskere, der straks må sætte sig i nærmeste Chesterfield-lænestol og tørre øjnene med Burberry-tørklædet i bar chok over denne meddelelse. Da slet ikke, hvis de er født i slutningen af tresserne, hvor MG’s storhedstid allerede var ved at rinde ud.
Siden er det nemlig gået så skidt for MG, at de færreste under fyrre kender mærket i dag. Ret beset er MG ikke engang britisk længere: Efter en omtumlet tilværelse var der nærmest kun navnet tilbage, da MG på randen af konkurs i 2005 blev købt af kinesiske Nanjing Automobile. To år senere blev Nanjing opslugt af en større fisk, ligeledes kinesiske SAIC.
Vil øge salget 200 procent
Hjemme i England har kinesisk ejerskab har været en behersket succes for MG. 3.152 solgte biler fordelt på to modeller blev det til i 2015.
Indtil brexit havde MG ikke desto mindre store planer for fremtiden. SAIC er verdens 11. største bilproducent og gennem et succesfuldt samarbejde med amerikanske General Motors har kineserne fået adgang til moderne teknik som eksempelvis automatgear med dobbeltkobling og downsizede turbobenzinmotorer. En kommende tredje model, der vil få MG’s modeludbud til at bestå af den relativt populære Polo-udfordrer MG3 samt to kompakte crossovers, MG GS (billedet) og en endnu unavngivet Nissan Juke-rival, skal efter planen øge salget med mere end 200 procent til 10.000 biler i England.
Dén salgsfremgang skulle så i 2018 bruges til at tage springet over den britiske kanal med et comeback på det europæiske bilmarked.
Sådan kommer det næppe til at gå. Der kan gå to-tre år, alene før briterne har forhandlet en handelsaftale på plads med EU. Med al sandsynlighed slipper briterne ikke for en importtold, der vil gøre det umuligt for et næsten glemt, kinesiskejet britisk specialistmærke at generobre et forlængst tabt marked på kontinentet. So long MG…