Skoda, Suzuki og Toyota har færrest fejl blandt de brugte biler, afslører undersøgelse baseret på FDMs brugtbiltest. Alfa Romeo, Mercedes og Fiat klarer sig dårligst.
Skoda-vittigheder er ikke, hvad de var engang. Og kigger man på en ny undersøgelse fra FDM, bliver der stadig mindre at grine ad for Skodas konkurrenter: I undersøgelsen, der er baseret på resultater fra 69.000 brugtbiltest udført af FDM fra 2002 til 2011, kommer den engang så latterliggjorte tjekkiske bilfabrik nemlig ud som mærket med færrest fejl af alle.
I gennemsnit fandt FDMs teknikere 4,7 fejl, hver gang de fik en brugt Skoda op på liften. Til sammenligning fandt FDM 8,3 fejl, når de kiggede op under skørterne på undersøgelsens mest fejlplagede bilmærke, italienske Alfa Romeo.
Alfas ”modermærke”, Fiat, klarer sig tredje dårligst med 7,2 fejl per bil, mens tyske Mercedes er undersøgelsens negative overraskelse med næst flest fejl – 7,5 – blandt de undersøgte biler.
At det kan gå så galt for Mercedes, der ellers har ry for at lave nogle af verdens mest solide biler, skyldes dog, at de tyske luksusbiler ofte kommer ind til FDMs brugtbiltest som frikørte taxa’er med mere end 250.000 km på klokken. De mange kilometer kan kan aflæses i fejlstatistikken. Til sammenligning har de andre bilmærker kørt 111.000 km og er 5,3 år gamle, når de bliver undersøgt på et af FDMs testcentre.
Renault og Citroën er nogle af de andre ”gamle kendinge” i undersøgelsens dårlige ende, mens et bilmærke som Peugeot går imod sit eget image ved at være bedre end gennemsnittet med relativt beskedne 5,3 fejl i snit.
VW går også imod den almindelige opfattelse, men i negativ retning: Med 5,7 fejl er VW kun gennemsnitlig og det mærke i VW-familien, der har flest fejl. VWs søstermærker Skoda, Seat og Audi, der grundlæggende kører med samme teknik, klarer sig alle bedre i FDMs brugtbiltest.
I toppen er Suzuki også en positiv overraskelse med næst færrest fejl, mens Toyota lever op til sit ry som pålideligheden selv ved at have 4,9 fejl per bil, det tredje bedste resultat i undersøgelsen.
Skoda-ejere passer bilen godt
Ifølge FDM skal man dog være varsom med at bruge undersøgelsen som en entydig målestok for bilmærkernes kvalitet. Da der er tale om godt fem år gamle biler, er undersøgelsen nemlig i høj grad også et udtryk for, hvor omhyggelige bilejerne er med at pleje deres biler. Og her tyder meget på, at Skoda, Suzuki og Toyota-ejere er de påpasselige typer, mens Fiat, Mercedes og Alfa-ejere måske er mere afslappede med at overholde serviceintervaller.
Omvendt er det en styrke ved FDMs undersøgelse, at den er baseret på danske forhold. Bilerne har kørt i en dansk virkelighed med kortere afstande og fugtige vintre med masser af salt på vejene. Det giver undersøgelsen større troværdighed end eksempelvis den meget omtalte TÜV-undersøgelse. TÜV-undersøgelsen er baseret på tyske forhold, hvor bilerne ofte kører længere ture ved højere hastighed og ikke udsættes for helt så meget salt i vinterhalvåret.
Overordnet kan danske brugtbilkøbere glæde sig over, at bilerne bliver stadig mere pålidelige: Ifølge FDMs brugtbiltest daler antallet af fejl løbende, dog undtaget elektriske fejl, fordi der bliver fyldt stadig mere avanceret elektronik på moderne biler.
Så mange fejl har bilerne:
Skoda: 4,7
Suzuki: 4,8
Toyota: 4,9
Audi:5,0
Mazda: 5,1
Saab: 5,1
Peugeot: 5,3
Honda: 5,4
Seat: 5,4
Opel: 5,5
VW: 5,7
Gennemsnit: 5,8
Hyundai: 5,8
BMW: 5,9
Ford: 6,0
Volvo: 6,0
Citroën: 6,2
Nissan: 6,3
Mitsubishi: 6,4
Renault: 6,4
Fiat: 7,2
Mercedes: 7,5
Alfa Romeo: 8,3
Kilde: FDMs brugtbiltest på 69.000 biler udført i perioden 2002 – 2011
Du kan læse mere om undersøgelsen i maj-udgaven af FDMs medlemsblad, Motor.