Brutalt kvartalsregnskab for Tesla

Tesla

Tesla solgte 13,5 pct. færre biler og måtte se omsætningen falde 12 pct. i andet kvartal. Indtægten fra salg af CO2-kreditter er næsten halveret.

Tesla har offentliggjort sit kvartalsregnskab – og tallene bekræfter indtrykket af en virksomhed i krise.

Den samlede omsætning er faldet 12 pct. – driftsindtægterne alene med hele 42 pct.

Samtidig er en regulær guldkalv for Tesla – salg af CO2-kreditter til andre bilproducenter, der ikke lever op til krav om reduceret CO2-udledning – kommet på slankekur: I andet kvartal tjente Tesla ganske vist 439 mio. dollars – det svarer til 2,8 mia. kr. – på at sælge kreditter, men det er næsten en halvering sammenlignet med tidligere. Ikke desto mindre udgør CO2-kreditter næsten halvdelen af Teslas driftsindtægter på 5,7 mia. kr. i andet kvartal.

Det foruroligende for Tesla er, at den amerikanske Trump-regering har fjernet bøderne for ikke at leve op til CO2-kravene. I realiteten betyder det, at det ikke længere er nødvendigt at købe kreditter hos Tesla for de bilproducenter, der sælger biler i USA og ikke kan leve op til CO2-kravene. Alt andet lige betyder det endnu færre indtægter for Tesla fremover.

Tjener 16 pct. mindre på bilsalg

Udfordringerne stopper ikke her.

Tesla leverede 384.000 biler i andet kvartal. Det er et fald på 13,5 pct. i forhold til hele året og kommer efter et 2024 med fladt salg af Tesla-biler.

Omsætningen i bilforretningen følger naturligvis med ned. Ifølge kvartalsregnskabet omsatte Tesla for godt 105 mia. kr. i sin bilforretning – et fald på 16 pct. Det skyldes, at Tesla udhuler fortjenesten med tilbud som fri opladning, lave renter og gratis Full Self-Driving.

Nedgangen i salget skyldes også, at den store Cybertruck har vist sig at være et salgsflop. Mærkets to bestsellere Model Y og Model 3 er ganske vist forbedrede, men har grundlæggende syv og fem år på bagen. Det gør dem sværere at sælge på et globalt marked, hvor især konkurrencen fra Kina skærpes konstant.

Trump koster Tesla dyrt

Tesla anerkender selv i kvartalsrapporten, at der er massive udfordringer som ”et vedvarende usikkert makroøkonomisk miljø som følge af skiftende toldsatser, uklare konsekvenser af ændringer i skattepolitik og politiske holdninger.”

Frit oversat betyder det, at Tesla – som mange andre bilproducenter – er ramt af præsident Trumps toldkrig med resten af verden. Dertil kommer, at Tesla er ekstra hårdt ramt af Trumps ’krig mod elbiler’, der bl.a. har fjernet tilskud til elbiler og ladestandere i USA.

Omtalen af ’politiske holdninger’ kan kun tydes som en erkendelse af, at utilfredsheden med Elon Musks støtte til og arbejde for Trump-regering har haft negativ indflydelse på Tesla-salget.

Enorm pengetank

Midt i alle ulykkerne gemmer sig også et par gode nyheder for Tesla. Indtægter fra service af Teslas biler, lavere produktionsomkostinger og bedre fortjeneste på salg af Teslas strømlagrings-forretning trækker op i kvartalsregnskabet.

Virksomheden kan også varme sig ved, at pengetanken – trods en mindre tilbagegang – fortsat er enorm: Tesla har adgang til en kontantbeholdning på mere end 230 mia. kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here