BYD Atto 3 er en kompetent kineser

europas bilindustri
Kinesiske BYD og amerikanske Tesla laver flest elbiler i verden. Europæerne er bagud, og det er en risiko, vurderer ny rapport.

BILTEST: BYD har med Atto 3 bygget om ikke en drøm af en bil, så en særdeles velkørende og veludstyret elbil af høj kvalitet.

Hvilken bil?

Build Your Dreams – byg dine drømme, bogstaverne udtalt enkeltvis: B Y D – er navnet på et af de utallige bilmærker fra Kina. Dagens testbil er Atto 3, der i fysiske mål er nogenlunde på størrelse med Kia Niro EV.
Platformen kan rumme både træk på foraksel, bagaksel og på begge og kan danne basis for 400 V- eller 800 V-teknologi i forbindelse med opladning. Med Atto 3 har BYD valgt den mindst ambitiøse løsning med træk på forhjulene, 400 V-teknologi og et relativt beskedent batteri på 60 kWh, en ikke-imponerende ladeeffekt på 80 kW og en rækkevidde på 420 kilometer.
Til gengæld lader udstyrsniveauet ikke meget tilbage at ønske. Atto 3 fås i to varianter, Comfort og Design til henholdsvis 330.000 og 350.000 kroner.
Fra basis er sikkerhedsudstyret omfattende med syv airbags inklusive midterairbag mellem forsæderne, adaptiv fartpilot med afpasning af hastighed efter hastighedstavlerne, vognbaneassistent, advarsel mod trafikanter i de blinde vinkler, vejskiltegenkendelse, advarsel mod krydsende trafik bag bilen og 360 graders kamera. Fuld LED-lygter med automatisk op- og nedblænding, elektrisk justerbare forsæder, 12,8 tommer infotainmentskærm, vegansk læderindtræk og panoramatag er også standard. De 20.000 kr., som Design-testbilen koster mere, giver elektrisk bagklap, en større infotainmentskærm og … pulserende (!) belysning i op til 32 farver i hele kabinen …

Vidste du at?

Bag importen af BYD står Nic. Christiansen Gruppen, der også har Hyundai i porteføljen. Allerede i 2008 var Nic. Christiansen i tæt dialog med kineserne, og denne skribent var som den ene af to danske journalister på besøg på BYD’s fabrikker i Kina.
Dengang kneb det dog med overholde europæiske krav til crashsikkerhed, så importen er først blevet en realitet nu.
Siden er BYD blevet en endnu større virksomhed. BYD har eksisteret siden 1995, i 2004 produceredes den første elbil, og virksomheden er i dag verdens største producent af elektrificerede biler og en af verdens største batteriproducenter.
I flere europæiske storbyer, blandt andet i København og London, kører elektriske BYD-busser rundt. Elektrisk jernbanedrift er også på programmet.

Blandt BYD’s 600.000 ansatte har bilnørder muligvis hørt om en af dem: Tyskeren Wolfang Egger, der siden 2017 har været chefdesigner. Han er kendt som manden bag Alfa 156 og den gudesmukke 8C Competizione. Fra 2007 til 2013 var han chefdesigner hos Audi og Lamborghini, hvor han bl.a. slog stregerne til Audi Q2.

Hvordan er førerpladsen?

I det elektrisk justerbare førersæde bag det multijusterbare rat er det nemt at finde sig til rette. Personligt kunne jeg dog godt ønske mig et større førerdisplay end det lille 5 tommers med verdens formentlig mindste speedometer.
Infotainmentskærmen i Design-udgaven er til gengæld mægtige 15,6 tommer i klar opløsning og hurtigt reagerende. Klimaanlæggets temperatur kan justeres med et præcist tryk på skærmen, men vejen til eksempelvis elbagruden kræver lidt flere koncentrerede tryk. Fint, når man holder stille, men med 60 km/t i bytrafik … ikke godt.
Når fokus kan rettes mod skærmen, fungerer menuerne intuitivt, og så er det som i alle andre biler en god idé at lære funktionerne i stemmestyringen – der taler engelsk – at kende. 
Stort er ikke nødvendigvis godt, og det er Atto 3 et bevis på, da den enorme skærm ikke kan vise navigation samtidig med for eksempel telefon. Man kan få navigationen til at fylde alle 15,6 tommer, og det er jo fint, men med så mange tommer til rådighed skulle der jo være rig mulighed for at deles om pladsen. Biler med mindre skærme udnytter tommerne langt bedre.

Hvordan opleves kabinen?

Lad os få de i mine øjne overflødige funktioner ud af verden først: Hvis BYD-chefdesigner Wolfgang Egger tidligere var kendt for tysk stringens, så har han sluppet tøjlerne her. Ved lommerne i dørene sidder tre røde snore, der kunne få folkemusikanter til at tænke ‘mandolin’. Uopdragne unger i bagsædet har frit slag til at drive føreren til vanvid, når de på de tre røde strenge insisterer på at frembringe ‘Smoke on the Water’.

Friskluftsdyserne kunne ligne opretstående digestivekiks, og efter mørkets frembrud kan man indstille kabinens ambiente-pornobelysning til at pulsere og skifte farve i forskellig takt, så forbipasserende må tro – ja, det ved jeg ikke lige, men synet kunne få andre bilister til at tænke partybus og ringe 114.

Kinesisk plastikpangel er det dog ingenlunde, da det hele virker solidt skruet sammen.
BYD-batteriet udgør bunden af bilen, og gulvet er fladt. Det er godt for rummeligheden, også på den midterste bagsædeplads.
Bagagerummet er på 440 liter, men bagsmækken er af skallesmækker-typen, så alle over 170 centimeter skal tage sig i agt.

Er sikkerheden i orden?

Hvor sikkerheden, da denne skribent i 2008 besøgte BYD’s fabrik i Shenzhen – og ikke havde lov til at fotografere de crashtestede biler – mildest talt lod meget tilbage at ønske, ser det helt anderledes ud i dag.
Euro NCAP testede i fjor Atto 3 til de maksimale fem stjerner. Bilen passer godt på alle passagerer i tilfælde af en ulykke, de aktive sikkerhedssystemer fungerer overordnet meget fint. Eneste tidsel i buketten er, at den er lidt rigeligt hård ved bløde trafikanter i tilfælde af påkørsel, og den aktive vognbaneassistent får middelkarakteren “tilstrækkelig”.

Hvordan kører den?

Atto 3 er først og fremmest en særdeles letkørt og komfortabel bil, som rigtigt mange vil føle sig godt tilpas i.
Undervognen er velafstemt, motorvejskørsel er meget behageligt, styretøjet er som sådan ikke specielt engagerende, snarere elektrisk-syntetisk, men præcist og pålideligt.
Igangsætning sker gelinde og glidende, og ydelsen på 150 kW, svarende til 204 hestekræfter, er rigeligt til kvikke overhalinger, hvis man får brug for det.
Den adaptive fartpilot gør generelt et fint stykke arbejde, men jeg blev et par gange irriterende overrasket over en smule nervøsitet, når man på landevej passerede cyklister, der kørte reglementeret bag de hvide, dertil indrettede striber. Hér lagde den et par gange pludselig an til en brat opbremsning. Der er plads til forbedring, ligesom vognbaneassistenten også er overforsigtig efter min smag.

Hvordan er motor og opladning?

En knap på midterkonsollen regulerer regeneringen i to trin – begge er dog rimeligt blide, og man kommer ikke i nærheden af det såkaldte “one pedal”, som nogle elbiler har med en så kraftig regenerering, at man nærmest kan køre sin elbil med speederen alene.
Batteriet er på beskedne 60 kWh med en officiel rækkevidde på 420 kilometer. Selvom antallet af offentlige lynladere vokser betragteligt, så er 420 km – om vinteren under 300 – efter min mening stadig i underkanten. Man skal gerne op på 500 plus, hvis den periodiske rækkeviddeangst og irritation over at skulle lade for ofte på farten skal holdes fra døren.
Når Atto 3 så samtidig ikke kan lynlade, men kun hurtiglade med 80 kW, bliver længere ture en endnu større udfordring. I en lynlader tog den kortvarigt imod knap 90 kW, men faldt ret hurtigt ned til 50-55, så også her er der efter min mening plads til forbedring.
I testen, der fandt sted i op til 15 graders varme og skiftende vindforhold, var forbruget knap 18 kWh, hvilket svarer til cirka 330 kilometer på en opladning.

Giv mulighed for et batteri på 75-80 kWh til yderligere 20.000-30.000 kr. og gør bilen i stand til at lade med for eksempel 150 kW – så kører det.

Passer prisen?

Basismodellen Comfort til 330.000 kr. er et bedre køb end testbilen Design til 350.000 kr. Det bedste ved den ekstra udskrivning er den elektriske bagklap. Den knap tre tommer større infotainmentskærm kan undværes, og den pulserende diskobelysning med 32 farver vil de færreste savne.
Så skal det være, så nap den billigste Atto 3 til 330.000 kr. og glæd dig samtidig over de fire års garanti (max 120.000 km) og batteriets otte års garanti (max 200.000 km).

Er der alternativer?

Kia Niro EV er umiddelbart Atto 3’s nærmeste konkurrent. På ydre mål en smule mindre, lidt større bagagerum, stort set samme størrelse batteri, en smule længere rækkevidde og samme relativt langsommelige opladningshast (72 kW). Skal udstyret være nogenlunde ens med Atto 3 Comfort, koster sydkoreaneren Kia Niro EV Upgrade 50.000 kr. mere.
Volkswagen ID.3, Cupra Born og Renault Megane E-Tech Electric er fysisk lavere, men vælger man dem med nogenlunde samme størrelse batteri, rækkevidde og udstyr, står Megane i 370.000 kr., VW ID.3 i 340.000 kr. og Cupra Born i knap 330.000 kr. Til gengæld kan de tre lynlade med mere end 100 kW.
Summa summarum er BYD Atto 3 meget stærkt prissat med en meget solid mængde udstyr.

Konklusion:

For: Pris, udstyr, komfort, garanti.
Imod: Rækkevidde, ladehastighed, intet anhængertræk, beskedent batteri.
Hvilkenbil siger: 

Hvilkenbil vil uden tøven beskrive BYD Atto 3 som en af de bedste biler fra Kina. Finish, kvalitetsfornemmelse, Euro NCAP-sikkerhed og køreegenskaber spiller. På minussiden står den ikke-imponerende rækkevidde, langsom opladning, et lidt lille batteri og en ind i mellem tvivlsom opførsel af de aktive sikkerhedssystemer. Generelt synes Atto 3 dog at være et fornuftigt køb, hvis man er en potentiel Kina-køber.

FAKTA: BYD Atto 3 Design

Vejl. pris, inkl. lev.: 349.995 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Billigste: 329.995 kr. (Comfort)
Privatleasing: 4.195 kr./måned, førstegangsydelse 9.995 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år) Comfort 3.995 kr./måned.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (bil): 4 år eller 120.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Garanti (batteri): 8 år eller 200.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7 airbags inkl. centerairbag
Længde/bredde/højde: 456/188/162 cm
Bagagerum (min/max): 440/1.440 liter
Vægt: 1.750 kg
Anhængervægt: 0 kg
Batterikapacitet: 60 kWh
Rækkevidde (WLTP): 420 km
Forbrug: 16 kWh/100 km
Forbrug i test: 17,8 kWh/100 km
Ladeevne: Op til 80 kWh DC
Opladningstid: 45 minutter (10-80 pct. ved DC-hurtiglader), 5 timer og 25 minutter (10-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 150 kW (svarer til 204 hk)
0-100 km/t: 7,3 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, advarsel om køretøjer og fodgængere bag bilen, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, aut. nødopkald, fuld LED-forlygter m. automatisk op- og nedblænding, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder, elektrisk justerbare forsæder i vegansk læder, nøglefri betjening, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl og sidespejl, 5 tommer digital instrument, 15,6 tommer berøringsfølsom infortainmentskærm, DAB, 8 højttalere, bluetooth, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, navigationsanlæg, panoramasoltag, elektrisk bagklap, varmepumpe, 18 tommer alufælge, metallak (hvid). (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak (rød, blå eller grå): 5.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here