BYD får øretæver på børsen efter skuffende regnskab

BYD Sealion 7 baglygte

Kinesisk priskrig på elbiler presser overskuddet i bund og rejser mistanke om snyd. Selv BYD oplever modvind for første gang i flere år.

Den kinesiske elbilgigant BYD, der har overhalet Tesla som verdens største elbilproducent, har haft medvind i flere år, men nu vender vinden. BYD's seneste regnskab for andet kvartal viser et fald i indtjeningen på næsten 30 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det er første gang i over tre år, at BYD må melde om tilbagegang i et regnskab.

Investorerne reagerede omgående: Aktiekursen styrtdykkede med op til otte procent på børsen i Hongkong. Det skriver flere medier, bl.a. Reuters.

Priskrig presser indtjening

Forklaringen skal især findes på hjemmemarkedet i Kina, hvor konkurrencen om elbilkunderne spidser til. Producenter som BYD, Tesla og en lang række kinesiske mærker underbyder hinanden for at lokke kunder til. Resultatet er en priskrig, hvor rabatter på 20-30 procent ikke er unormale.

For kinesiske forbrugere betyder det billigere biler – men for producenterne betyder det lavere indtjening. BYD’s fortjeneste faldt mærkbart i andet kvartal, og det kan ses på bundlinjen.

BYD’s resultat understreger, at selv ikke det bilmærke, der anses for at klare sig bedst i Kina, kan gå på vandet: Der er alt for mange bilproducenter i Kina, og det har skabt et brutalt udskilningsløb, som ikke alle vil overleve. Vinderne bliver dem, der både har teknologien og økonomien til klare sig gennem udskilningsløbet, der ser ud til at blive grimt.

Myndighederne strammer grebet

De kinesiske myndigheder holder samtidig skarpere øje med bilproducenterne. Flere producenter – også BYD – mistænkes for at bruge kreative metoder for at pumpe salget kunstigt op. Det kan være alt fra biler, der sælges som “brugte” med nul kilometer på tælleren, til aggressive rabatter der får salget til at se bedre ud, end det reelt er.

De kinesiske myndigheder har allerede strammet reglerne og pålagt BYD at betale leverandører hurtigere. Det er godt nyt for underleverandørerne, men presser yderligere BYD’s økonomi.

Eksport redder æren

Selvom hjemmemarkedet skaber problemer, går det bedre i udlandet.

BYD har fordoblet sin eksport i år, og i Europa solgte kineserne i maj faktisk flere biler end Tesla. Det hjælper med at holde gang i produktionen, men kan ikke opveje de tab, priskrigen i Kina medfører.

På længere sigt bliver yderligere eksport afgørende for kinesiske bilproducenter som BYD, der kæmper med et delvist mættet hjemmemarked med alt for mange bilproducenter.

Analytikere nedjusterer BYD

Ifølge analytikere hos investeringsbanken Jefferies skyldes BYD’s ”overraskende underpræstation” en kombination af ”middelmådigt salgsmomentum og strukturel modvind, der udhuler virksomhedens engang så formidable konkurrenceevne.”

Analytikerne er endda pessimistiske på BYD’s vegne og nedjusterer forventningerne til de kommende to år. Her forventer Jefferies nu, at BYD vil ”underpræstere”.

Ifølge BYDs egne tal for andet kvartal har analytikerne tilsyneladende fat i noget. BYD’s målsætning er at sælge 5,5 millioner biler i år, men i årets første syv måneder er det kun lykkedes at sælge 2,49 millioner biler – altså ikke engang det halve.

Danske bilkøbere skal dog ikke umiddelbart sætte næsen op efter kommende knaldtilbud på BYD’s elbiler. Inden bilerne kommer fra Kina til Europa kommer der både massive transportomkostninger og EU told på bilerne. Omvendt kan BYD vælge at øge salget gennem endnu mere aggressive priser – også i Europa. Om det kommer til at ske, er endnu for tidligt at sige.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here