Nok dele, men ikke kigge: Citroëns chefdesigner fortæller, hvordan Citroën, Peugeot og Toyota gjorde sig umage med at adskille designet af C1, 108 og Aygo.
For snart 10 år siden, da første generation af Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo kom til verden, blev de straks døbt ‘trillingerne’. Udover at dele teknik og fabrik, lignede de tre biler nemlig også hinanden som bilverdenens svar på Rip, Rap og Rup.
Ligheden var sådan set meget charmerende. I afgiftsplagede Danmark har trekløveret da også nydt enorm succes, men netop det ensartede design skulle der gøres op med, da de tre fabrikker gik i gang med at designe afløserne. De tre bilmærker syntes trods alt, at ligheden var for stor, fortæller Carlo Bonzanigo, chefdesigner på den nye Citroën C1, i et interview med branchebladet Automotive News Europe.
”Med 2. generation ønskede vi at adskille bilernes design væsentligt mere og bedre udtrykke det enkelte mærkes værdier gennem en unik stil. Det skulle være slut med blot at ændre nogle enkelte detaljer,” forklarer Bonzanigo til Automotive News Europe.
Udover teknik og undervogn deler den nye Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo rent visuelt kun fordøre, forreste vinduesstolper og forrude. C1 og 108 er begge fra den franske PSA-koncern og deler dog også bagklap og bagerste sidedøre på femdørs-udgaverne. Derudover er bilerne meget forskellige at se på.
”Der var helt bevidst ikke noget samarbejde omkring det udvendige design af bilerne. Jeg anede ikke hvordan Aygo så ud, før Toyota selv afslørede de første officielle fotos. Med Peugeot delte vi kun design på de mest almindelige dele. Peugeot ønskede en kileformet ‘hoftelinie’ på 108, mens vi foretræk en mere lige hoftelinie. Vi udvekslede derfor kun matematikken bag udformningen af den bagerste sidedør, før vi fandt et kompromis, der passede begge parter. På den måde blev vi aldrig påvirket af vores samarbejdpartneres design.”
Ifølge Carlo Bonzanigo ønskede han både at ændre og bygge videre på den første C1’s design:
Vi har bevaret to ting fra den første C1 på den nye udgave: Et venligt ‘babyansigt’ på fronten og en kompakt størrelse, der udstråler atletisk lethed. Med 2. generation har vi så tilført designet mere kvalitet og modenhed. For eksempel er fronten stadig venlig at se på, men har samtidig fået et mere selvsikkert udtryk.”
Den nye Citroën C1, sidste års C4 Picasso og den kommende crossover Cactus er alle udtryk for Citroëns nye designstil for sine C-modeller, der skal være præget af enkle, rolige linjer, fortsætter Carlo Bonzanigo. Det mere vovede design med komplekse streger og skulpturelle, sensuelle former skal den dyrere DS-serie i stigende grad stå for. På den måde adskiller C1 sig ikke bare fra søskende-bilerne 108 og Aygo, fremover vil Citroën også helt overordnet adskille sig mere fra andre bilmærker.
Læs også: Citroën C1 – ny og nuttet