C3 er Citroëns bestseller i Danmark. Facelift skal holde C3 inde i kampen og klar til at øge salget yderligere, når den mindre C1 ryger ud af programmet.
Citroën C3 sælger rigtigt godt i Danmark. Kombinationen af kækt design og stærke priser sørger for at holde den franske mini på toppen af det danske bilsalg. Det er også nødvendigt: Senere i år glider den lille C1 nemlig ud af Citroëns modelprogram. Potentielt kan det gøre ondt på Citroën-salget. Både i Europa og i særdeleshed herhjemme, hvor C1 står stærkt hos både private og som leasingbil. Når C1 er væk, bliver C3 Citroëns mindste og billigste model og skal altså løfte en større opgave.
Ikke overraskende klæder Citroën deres populære mini på til opgaven med en ansigtsløftning. Vi taler mest kosmetik i form af mere krom på kølergrillen, nye forlygter og muligheden for at udsmykke taget med noget markant grafik med 3D-effekt. Citroëns såkaldte ’airbumbs’ – luftfyldte plasticlommer mod Bilka-biler – får en ny udformning, mens baglygterne ser ud til at slippe for ændringer i denne ombæring. Til gengæld bliver det muligt at tilkøbe moderne LED-teknik til forlygterne.
Komfortable forsæder
Indvendig sker der ikke det vilde. Største nyhed er mulighed for at vælge de særlige komfortsæder, som Citroën kalder for Advanced Comfort. Ekstra tykt skum skal gøre det mere behageligt at sidde i sæderne på langturen. Vi gætter på, at du skal op i de dyreste udstyrsversioner for at få forkælet bagdelen.
Det gælder også, hvis du vil have instrumentpanel i blød plastic og pynte op med lister i træ-look og lyst sædeindtræk. Citroën kalder opgraderingen for Techwood. Dermed kan C3 få et mere eksklusivt præg end de noget rustikke standardudgaver, hvor kabinen er domineret af mørk og hård plastic.
Ansigtsløftningen rundes af med et par nye kulører på farvepaletten: Elexir Red og Spring Blue.
Samme motorer
Teknisk fortsætter C3, som vi kender den. Basismotoren er en 1,2 liters benziner med tre cylindre og 83 hk med fem manuelle gear. Samme motor fås også med turbo og 110 hk. Så har gearkassen seks trin, og skifter i øvrigt noget mere præcist end basis-gearkassen. Alternativt kan turbomotoren udstyres med seks-trins automatgear med skifte-robot. Langturspendlere kan med fordel overveje den nyudviklede 1,5 liters turbodiesel med 100 hk.
Den danske Citroën-importør lancerer den opfriskede C3 til sommer. Mon ikke det bliver med stærke kampagnepriser, som vi kender det fra Citroën, nu hvor den også skal tiltrække kunder fra mikroklassen? Vi får se. De danske priser er endnu ikke offentliggjort.