Chip-krise kan lukke VW-fabrikker i næste uge

handelskrig

Mangel på mikrochips truer vestlig bilindustri. VW advarer om produktionsstop i næste uge - også japanske bilproducenter kan gå i stå.

Handelskrigen mellem USA og Kina truer nu med at få alvorlige konsekvenser for europæiske bilmærker og forbrugere. Ifølge den tyske avis Bild tvinges Volkswagen, Europas største bilproducent, til at stoppe produktionen af Golf allerede i næste uge. Flere af VW’s bilmodeller kan blive ramt derefter.

Problemet er akut mangel på mikrochips eller halvledere fra hollandske Nexperia, der er en højt specialiseret storleverandør til den globale bilindustri. Nexperia ligger i Holland, men er kinesisk ejet. 30. september overtog den hollandske stat kontrollen med Nexperia med henvisning til den ‘nationale sikkerhed’. Angiveligt efter pres fra USA, der har sortlistet Nexperias kinesiske ejere som led i den verserende handelskrig mellem USA og Kina.

Kina bremser eksport

Hollands overtagelse af Nexperia har fået Kina til at lægge restriktioner på Nexperias chips, der færdiggøres og ‘pakkes’ i Kina. Reelt bremser Kina eksport og distribution af Nexperias chips til bilfabrikker i hele verden. 

Ud over VW har udsigten til mangel på mikrochips sendt store bilkoncerner som BMW, Stellantis, Renault og Mercedes i alarmberedskab. Senest har japanske mærker som Honda og Nissan meldt ud, at de også kan få problemer med produktionen, hvis ikke chip-krisen snart finder en løsning.

På nedsat tid

Hos VW er faren for, at samlebåndene stopper så overhængende, at koncernen ifølge Bild allerede har indledt forhandlinger med fagforeninger om at lade medarbejderne gå på nedsat tid med delvis understøttelse.

Som alle andre bilfabrikker er VW dybt afhængige af mikrochips og halvledere fra Nexperia. Komponenterne er ikke specielt avancerede, men bruges til at kontrollere et væld af funktioner, knapper og betjeningsgreb i moderne biler. 

Delene skal sikkerhedsgodkendes, og det tager måneder at få godkendt nye leverandører. Nexperia er en af få giganter inden for området, der er højt specialiseret.

På kollisionskurs med Kina

Chip-krisen understreger, hvor følsomt - og potentielt risikabelt - forholdet er blevet mellem USA, Japan og Vesteuropa på den ene side og Kina på den anden. Kina er storleverandør til vestlig bilindustri, men også i stigende grad på kollisionskurs med vesten på grund af statsstøtte, der forvrider konkurrencen, samt landets støtte til Ruslands krig mod Ukraine.

Når modsætningerne udarter til handelskrig eller måske regulær handelsboykot, kan det få enorme konsekvenser for både vestlig industri og vestlige forbrugere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here