Renault har sat produktionen af den elektriske Megane E-Tech på pause i flere dage. Danske kunder kan komme til at vente endnu længere.
Er du blandt de danskere, der har bestilt den nye Renault Megane E-Tech? Så kan det være, at du får udfordret din tålmodighed: Renault har sat produktionen på pause, fordi man mangler flere dele. Det gælder især de mikrochips, som hele verden oplever knaphed på for tiden. Tidligst 26. april kører samlebåndene igen på fabrikken i franske Douai. Og selv om pausen blot bliver på få dage, kan det skabe væsentligt længere forsinkelser for kunderne.
I flere lande er lanceringen af Renault Megane E-Tech foreløbig udskudt et par måneder. Det gælder også herhjemme, hvor det tidligere forlød, at Megane E-Tech ville være klar til salg i denne måned. Nu skriver den danske importør ’efter sommer’ på hjemmesiden www.renault.dk.
Mange mærker forsinket
Renault er langt fra det eneste bilmærke, der er ramt af forsinkelser i produktionen. Søsterbilen Nissan Ariya, som Megane E-Tech deler teknik med, er allerede forsinket af to omgange. Aktuelt lover den danske Nissan-importør, at de første Ariya kommer til Danmark til sommer.
Andre mærker er også forsinket i varierende grad. Som mange andre produktionsvirksomhederne er bilfabrikkerne ramt af ’den perfekte storm’: Først skabte den mere end to år lange coronakrise problemer. Derefter var der problemer med alt fra mangel på stål til containertransport, og senest har Ruslands invasion af Ukraine forstærket problemerne. For at gøre ondt værre, er Kina nu ramt af en bølge af corona i form af omikron-varianten. De kinesiske myndigheder har reageret med hård nedlukning, og det har f.eks. ramt bilproducenter med fabrikker i Kina som Tesla og Volkswagen.
Kun få rivaler
Der er ellers store forventninger til Megane E-Tech, der er Renault første ’ægte’ elbil efter den mindre og efterhånden aldrende Zoe. Med omtrent samme størrelse som rivalen VW ID.3 placerer Megane E-Tech sig i en klasse – også prismæssigt – hvor mange danskere køber bil. Udvalget er bare begrænset, fordi mange bilmærker vælger at lancere lidt større og dyrere SUV-modeller. Derfor skal den elektriske Renault ’kun’ konkurrere med biler som anden generation af Kia e-Niro, den lidt mindre Hyundai Kona Electric, Kia e-Soul, Cupra Born samt til dels Mazda MX-30, der dog har meget beskeden rækkevidde.
Først i 2023 ser vi flere kompakte, fuldelektriske konkurrenter som f.eks. Opel Astra og – formentlig – Peugeot 308.