Citroën 2CV kan gøre comeback som elbil

Citroën arbejder på designskitser til en ny, elektrisk udgave af klassikeren 2CV. Bilen kan være klar i 2028 – 80 år efter originalens debut.

Citroën overvejer seriøst at give comeback til mærkets vel nok mest berømte bilmodel, den ultra-simple franske folkevogn 2CV.

2CV satte Frankrig på hjul efter 2. verdenskrig, hvor der var brug for en simpel, pålidelig og først og fremmest billig bil til de krigstrætte franskmænd. Bilen kom på markedet i 1948 og blev et ikon på linje med den tyske folkevognsboble. 2CV var vitterligt billig og så simpel, at det ofte blot krævede lidt fingersnilde at holde den kørende.

Ironisk nok er det præcis sådan en bil, som Europa på mange måder har brug for igen. Europæisk bilindustri har svært ved at få gang i omstillingen til elbiler. Der mangler små, enkle og billige elbiler, som flertallet af europæere har råd til. En elektrisk 2CV kan være løsningen – og dén tanke vokser angiveligt blandt cheferne for Citroën. Det røber mærkets designchef Pierre Leclercq i et interview med det britiske bilmagasin Autocar.

Skæver til Renault 5

Citroën skæver også til den enorme omtale og succes, som rivalen Renault har fået med deres genopstandne Renault 5. Retro rykker for Renault i en grad, så mærket for første gang solgte flere biler end hele Stellantis-koncernen og dermed Citroën i december.

Det har sat gang i tankerne hos Citroën, der selv har masser af ikoniske biler, der kan genoplives.

Pierre Leclercq vil da heller ikke ”lukke døren for retrodesignede biler”, siger han til Autocar.

Mere vigtigt er måske selve filosofien bag den legendariske 2CV. Altså at den var enkel og billig og alligevel opfyldte mange bilkøberes behov. Angiveligt er det disse egenskaber, som Citroën vil forfølge med en moderne, elektrisk udgave af 2CV.

Teknik fra ë-C3

Udgangspunktet vil med stor sandsynlighed være den platform, som nye, kompakte elbiler som Stellantis-bilerne Citroën ë-C3, Fiat Grande Panda og Opel Frontera er baseret på. De kan også udstyres med benzinmotorer, men en ny 2CV forventes udelukkende at genopstå som elbil.

Udfordringen er at holde prisen nede. Langt nede. Gerne under de 150.000 kr., som Renault ser ud til at kunne sælge deres kommende, elektriske Twingo for.

Løsningen kan være at strippe bilen for udstyr som infotainmentskærm og skrue ned for ydelse og batteristørrelse. Ifølge Citroën står batterier for 40 pct. af omkostningerne ved en elbil, så et lille batteri vil holde prisen nede. Kombineres det med en beskeden motor, begrænset udstyr og dermed lav vægt, kan det alligevel lykkes at tilbyde en fornuftig rækkevidde.

Kan være klar i 2028

Her passer 2CV-filosofien perfekt til en sådan bil. Den originale 2CV havde to cylindre og 32 hk i sin kraftigste udgave, så ingen forventer, at en moderne, elektrisk 2CV skal kunne følge med Tesla og Co.

Hvis Citroën beslutter sig for at give comeback til 2CV, kan modellen står klar i 2028. Det er meget passende 80-året for lanceringen af en af de mest berømte biler i historien.

Efterfølgende har Citroëns øverste chef Thierry Koskas forsøgt at lægge luft til 2CV. Til hollandske Autovisie afviser Koskas, at en moderne udgave af 2CV skulle være på tegnebrættet.

“Jeg vil ikke se mig tilbage,” siger Koskas om 2CV-inspirationen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here