Som den første af trillingerne C1, 108 og Aygo sættes der pris på Citroën C1. Det franske miniflutes bliver ca. 10.000 kr. billigere end bestselleren VW Up.
Tyvstart, forspring eller bare let rysten på hånden. Motiverne kan være mange, men faktum er, at den danske Citroën-importør er først ude med priser på C1, den ene af trillinge-mikroerne, der også tæller Peugeot 108 og Toyota Aygo.
Ifølge fdm.dk begynder priserne for en 3-dørs Citroën C1 ved ca. 84.000 kr., når en af årets suverænt vigtigste bilnyheder lanceres på det danske marked i juni. Prisen omfatter basisudstyret Live i form af 3-cylindret 68-hestes motor, højdejusterbart rat, nedfældeligt bagsæde, seks airbags, dæktrykmåler, LED-kørelys og kørecomputer. Dermed bliver den nye Citroën C1 10.000 kr. dyrere end den nuværende C1, der er blandt Danmarks bedste sælgende biler.
Til gengæld bliver den nye C1 billigere end Danmarks suveræne bestseller, VW Up. En 5-dørs Citroën C1 med mellemste udstyrstrin Feel, der inkluderer elruder, fjernbetjent centrallås, aircondition, splitbagsæde, radio med Bluetooth og stop-start automatik, skal koste 104.000 kr. I runde tal er det 10.000 kr. mindre end en tilsvarende udstyret VW Up.
Citroën C1’s start-stop teknik bringer i øvrigt benzinforbruget ned på 26,3 km/l, hvilket gør C1 til den hidtil mest økonomiske benzinbil i mikroklassen.
Citroën C1 fremstilles i fællesskab med Toyota Aygo og Peugeot 108, der alle lanceres herhjemme i løbet af juni. Af samme grund har der været spekuleret meget i, hvem der først ville melde ud med priser. Det blev altså Citroën, mens Peugeot og Toyota foreløbig lurepasser. De har så fordel af muligvis at kunne justere prisen efter Citroëns udspil, mens Citroën til gengæld får lettere ved at tage mod bestillinger fra kunder, der har ventet på at få nogle priser at forholde sig til.
Under alle omstændigheder er kampen om, hvilken af trillingerne der får flest kunder til at sige ”nåårh, sød lille bil, sådan én vil jeg også have” begyndt…
Læs også: Citroën C1 – ny og nuttet