Den danske Peugeot-importør overtager importen af Citroën. Importselskaberne lægges sammen, men Citroën fortsætter med egne forhandlere.
Den franske PSA-koncern har travlt med at indføre en ny strategi, der skal sende flere penge ned i den slunkne pengetank. ‘Push to Pass’ (øg farten for at overhale, red.) hedder strategien for søstermærkerne Peugeot og Citroën, der nu får konsekvenser i Danmark: Her overtager Interdan, den nuværende Peugeot- og Mitsubishi-importør nemlig den danske import af Citroën.
‘Push to Pass’-strategien har også medført sammenlægninger af Citroën og Peugeot-importører andre steder i Europa. Det lidt overraskende i den danske aftale består i, at PSA vælger en uafhængig importør på bekostning af deres eget datterselskab, Citroën Danmark A/S, der har importeret Citroën-biler herhjemme i mere end 90 år.
Interdan vil øge væksten
Ifølge Interdan selv skal PSA’s valg af ny Citroën-importør ses som en anerkendelse af den danske Peugeot-importørs resultater og tillid til, at Interdan kan øge væksten for alle PSA’s tre mærker, Citroën, DS og Peugeot.
”Vi har mere end 85 års erfaring i bilbranchen og en dyb forståelse for det danske bilmarked. Herudover har vi haft succes med at udvikle bilmærkers salg og markedsposition og derfor tror vi på, at vi kan fortsætte den succes, der har været med Citroën-mærket og tage det et skridt videre, bl.a. fordi de to organisationer kan lære meget af hinanden,” siger koncerndirektør for Interdan, Kenneth Hansen.
Mens importselskabet for Citroën snart flytter ind hos Interdan i hovedkvarteret i Glostrup, fortsætter Citroën med at have sine egne forhandlere rundt omkring i Danmark, adskilt fra både Peugeot og Mitsubishi.
Inden det sker, skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens dog godkende Interdans opkøb af Citroën Danmark, der vil cementere selskabets position som en af de største bilimportører herhjemme.
Læs også: Privatleasing fordoblet på to år