Citroën trimmer modelprogrammet, og det går ud over Citroën C4, der kører på pension efter syv år. Der flirtes dog med en afløser, der ifølge fabrikken selv er lidt af en overraskelse…
Citroën, der er en del af PSA-koncernen, der også omfatter Peugeot og Citroën, skal spare. Det er der ikke noget nyt i, for det har koncernchef Carlos Tavares for længst bebudet. Efter først en svær økonomisk krise og derefter købet af Opel, er Tavares ved at bringe PSA på ret køl på rekordtid, men ikke uden at bringe ofre.
Et af dem bliver altså C4, der efter syv år skal spares væk. Sikkert meget forståeligt, for den ’franske Golf’ er blandt de sidste modeller fra dengang Citroën havde en fiks idé om, at de ville konkurrere direkte med de tyske bilmærker. Resultatet er en – for Citroën – særdeles underspillet model, der dog kan bryste sig af virkelig fin støj- og affjedringskomfort og stærke priser.
I 2014 var C4 også den første bil i PSA-koncernen, der fik fornøjelsen af en nyudviklet 1,2 liters benzinmotor med tre cylindre og turbo, der fungerede så overbevisende, at C4 faktisk fremstod ganske attraktiv trods sin fremskredne alder. Det kan du læse mere om her i hvilkenbil.dk’s test: Mesterlig motor løfter Citroën C4
Men snart er det slut. Citroën er ikke bare i gang med en spareøvelse, men også en grundig overhaling af mærkets identitet: Anført af modeller som C4 Cactus og C4 Picasso er Citroën ved at genopfinde sig selv med klassiske franske dyder som masser af komfort og vovet, næsten avantgardistisk design. Her er der dårligt plads til en tør, halvgammel baguette af en bil som C4. Da slet ikke i en tid, hvor bilkøberne forlader de klassiske biltyper som bl.a. den femdørs hatchback a la C4 til fordel for højere og mere selvsikre crossover- og SUV-typer som også Citroën stor-satser på.
Kan blive afløst af discount-C4
Men nu er Citroën jo ikke fransk og finurlig for ingenting. Ifølge fdm.dk taler Citroën om, at der kommer en slags afløser for C4 – og at den vil være lidt af en overraskelse, måske i form af en spare-udgave…
Vores interesse er bestemt vakt – men også en snigende frygt: Der kunne nemlig være tale om, at Citroën kunne finde på at sende den C4-baserede discountmodel C-Elysee til den nordlige og vestlige del af Europa. Her har vi indtil nu sluppet for C-Elysee, der fremstilles i Spanien og Kina til såkaldte ’vækstmarkeder’ samt mellemøsten og sydeuropæiske lande som Spanien, Portugal og Grækenland.
Mistanken bygger på, at Renaults discountmærke Dacia faktisk sælger godt i Vesteuropa og at konkurrenten Fiat for nylig har lanceret Bravo efter samme ’spar-på-det-hele’ filosofi.
Hvis du vil have et indtryk af, hvad der venter, hvis C4 afløses af C-Elysee kan du læse bloggen her – men pas på, det er en gyser…
Er det her verdens værste (leje)bil?
Det er iøvrigt fortsat muligt at købe Citroën C4 i Danmark. Dog kun med en 1,6 liters dieselmotor med enten 100 eller 120 hk og med store rabatter på to udvalgte udstyrsmodeller.