Clever ud af 2024 med rekord-omsætning

Ladeoperatøren rundede 1,5 mia. kr. i omsætning, men fordoblede underskuddet – nu vil Clever udbygge Danmarks største ladenetværk.

Ladeoperatøren bag Danmarks største ladenetværk til elbiler, Clever, kom ud af 2024 med en rekord-omsætning på 1.540 mia. kr. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse om årets resultat.

Det er en markant stigning i omsætning på 69 pct. sammenlignet med 2023. Væksten er af stadig flere elbiler på vejene og vækst i antallet af kunder.

Til gengæld blev underskuddet før skat fordoblet. Fra -99 mio. kr. i 2023 til -191 mio. kr. i 2024. Et resultat, som Clever dog betegner som ”tilfredsstillende og i tråd med selskabets langsigtede strategi.”

Vil investere 900 mio. kr.

En del af strategien er at investere yderligere 900 mio. kr. i ladeinfrastruktur i år. Dermed kan Clever cementere sin position som Danmarks største ladeoperatør i en tid, hvor konkurrenter som OK, Norlys og Circle K også udvider deres forretning med opladning til elbiler.

Sidste år investerede Clever 886 mio. kr. i dansk landeinfrastruktur. Det har bragt Clevers samlede antal offentligt tilgængelige ladepunkter op på over 10.000 – heraf flere end 1.000 lynladepunkter. Det svarer til en stigning på 45 pct. på ét år. 

“Den grønne omstilling kræver, at nogen tager ansvar og bygger den infrastruktur, der skal bære millioner af elbiler de næste mange år. Det gør vi. Vi bygger ikke bare med flere lademuligheder, men også ladeprodukter og løsninger, der skaber tryghed og tillid i overgangen til elbil. Det virker, og det kommer vi til at fortsætte med,” siger Casper Kirketerp-Møller, CEO i Clever.

Kritik af ’bundling’

En af de løsninger, som Clever tilbyder kunderne, er at de kan betale den samme pris for at lade derhjemme og ude på offentlige ladestandere – såkaldt bundling.

Det er en praksis som både Konkurrencerådet og Forbrugerrådet kritiserer skarpt, fordi den ifølge de to råd gør markedet mere uoverskueligt og medfører højere priser.

Siden har Norlys indført en lignende ordning. Angiveligt er erhvervsminister Morten Bødskov (S) i færd med at ”kigge på konkrete tiltag, som kan styrke konkurrencen på lademarkedet.” Det skriver han i dag i en mail til jp.dk. 

Alt efter, hvilke politiske tiltag der kommer mod bundling, kan Clever måske se frem til en udfordring for en del af deres forretning.

Flere caféer

Udover udbygningen af ladenetværket kommer Clever også til at investere yderligere i sit cafékoncept, der vil udfordre motorvejens traditionelle madkultur og sætte en ny standard for mad og drikke på farten. I 2024 åbnede Clever sin første café i Aabenraa, og til sommer følger to nye caféer i Odense og Kolding.

“Når vi investerer massivt i ladeinfrastruktur, handler det ikke kun om at opsætte flere ladestandere. Det handler om at løfte hele oplevelsen omkring opladning. Vi bygger ikke bare lokationer, hvor man kan lade bilen, men steder, man har lyst til at opholde sig. Vores caféer og grønne omgivelser er et opgør med den klassiske tankstationskultur og et konkret bud på, hvordan en moderne pause kan se ud,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Clever 2024 i tal

– Omsætning (2024): 1.540 mio. kr. (911 mio. kr. i 2023) 
– EBITDA (2024): 113 mio. kr. (90 mio. kr. i 2023)
– Resultat før skat (2024): -191 mio. kr. (-99 mio. kr. i 2023) 
– Investeringer i ladeinfrastruktur (2024): 886 mio. Kr. 
– Forventede investeringer i ladeinfrastruktur (2025): ca. 900 mio. kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here