Stationcarudgaven af Mini fastholder navnet Clubman og de todelte bagdøre, men vokser til Golf-størrelse. Samtidig dropper Mini tre niche-modeller.
Navnet Mini knager efterhånden som knoglerne i en teenager med vokseværk, når man kigger på den nye Clubman: Sammenlignet med forgængeren bliver den nye Clubman nemlig hele 29 cm længere. Dermed rykker ‘hundehuset’ op i Golf-klassen med en længde på 425 cm – nøjagtig det samme som netop VW Golf.
Over skuldrene lægger Mini Clubman brede 12 cm til, mens den strækker sig hele 267 cm mellem akslerne. Det er ikke alene 10 cm mere end den i forvejen forvoksede femdørs-udgave af Mini, men også tre cm længere end førnævnte Golf. Bagagerummet følger med: Fra 260 til 360 liter – og så er Clubman atter inde på Golf-territorium.
Så skulle pointen være hamret grundigt hjem: En Mini Clubman er ikke længere en minibil, men et fuldgyldigt medlem af Golf-klassen. Og det er faktisk lidt interessant for afgiftsplagede danskere, der tidligere har rynket på næsen af Minis lettere opskruede priser: Vi gætter nemlig på, at en Mini Clubman kan fås for en god kvart million kroner, og så er den ikke længere kostbar, men bare på niveau med konkurrenterne i Golf-klubben.
Fire rigtige døre
En stor fordel ved den nye og større Clubman er, at der er blevet plads til fire rigtige døre. Forgængeren havde kun to samt en halv dør i højre side, der krævede at man også åbnede fordøren, hvis man skulle drage fordel af den ekstra ‘kattelem’ ind til bagsædet.
Bagtil holder Mini fast i traditionerne med en to-delt bagdør med sidehængsling og to bagrudeviskere.
Den nye Mini Clubman er i øvrigt kreeret af Minis danske designchef Anders Warming. Han viderefører en ny og lidt mere afdæmpet stil for Mini, der nok vokser i størrelse, men holder fast i mærkets klassiske retro-look. Never change a winning team, som englænderne siger…
Tre modeller får kniven
Og dog. Mini har netop lanceret en ny strategi for mærket: Mini vil ikke længere forfølge hver eneste niche på markedet, men i stedet koncentrere sig om kernemodellerne Mini, Mini 5-door, Clubman, Cabriolet og crossover’en Countryman. Dermed er det goodbye til Paceman (en todørs Countryman) samt Coupé og Roadster, der aldrig fandt nogen nævneværdigt publikum.
Mini Clubman kommer til Danmark sidst på året. I første omgang med tre motorer: Cooper med trecylindret turbobenziner med 136 hk, Cooper S med fire cylindre, 2,0 liter, turbo og 192 hk samt Cooper D med en stor, toliters og firecylindret dieselmotor med 150 hk. Senere følger formentlig to svagere og billigere basismotorer, både en benziner og en diesel.
Endelig introducerer Mini for første gang BMWs ottetrins automatgear som option i Clubman – en sekstrins manuel gearkasse er standard.
Læs også: Mini Clubman vokser til størrelse XL