Bilkøberne vender de små MPV-biler ryggen til fordel for såkaldte crossover typer. Nu indstiller Renault produktionen af den praktiske Modus til fordel for den moderigtige Captur.
Bilkøberne er ikke i tvivl: Små, praktiske minibusser med højt til loftet er nogle kedelige kasser uden udstråling. Små SUV’ere – de såkaldte crossover biler – med samme høje siddeposition, er derimod sagen. Også selv om de kun ligner ægte offroadere, ofte slet ikke fås med firehjulstræk og er knapt så praktiske og rummelige. Eller måske netop derfor: Design er blevet afgørende for mange forbrugere i en tid, hvor der bliver mindre og mindre forskel på bilernes kvalitet.
Seneste ”offer” for den skiftende bilmode er mini-MPV’en Renault Modus. Efter otte år på markedet, dropper Renault nu den lille familiebus. I stedet satser franskmændene på den anderledes funky crossover Captur (billedet), der kommer til Danmark til sommer. Frækhed vinder over fornuft, stil over praktisk sans.
Sådan så det ellers ikke ud i 2004, da Renault lancerede Modus. Den franske bilfabrik havde haft kolossal succes med den lidt større MPV Scenic, mini-segmentet var allerede begyndt at boome, så Modus lignede en oplagt vinder.
Det blev den langt fra. Trods franske finurligheder som et bagsæde, der kunne justeres i længden og en ekstra klap i bagklappen til småting i en snæver vending. Efterfølgende klassekammerater som Nissan Note, Citroën C3 Picasso og Toyota Yaris Verso fik heller aldrig kasseapparaterne til at sige ka-ching. Bedst er det gået for Opel Meriva, der da også kom først på markedet med en mini-udgave af en mellemstor MPV.
MPV går ned, crossover fortsætter op
Ved at pensionere Modus tager Renault konsekvensen af en tydelig trend i bilsalget. Ifølge den franske bilfabrik krydsede kurverne for salget af kompakte MPVere og bilernes svar på gadekrydset, den kompakte crossover allerede sidste år: MPVerne er på vej ned, crossover typerne fortsætter kun én vej, og det er op, op, op.
Renault er langt fra de eneste, der nu satser helhjertet på de små ”gadekryds”: Nissan Juke har allerede været klassens frækkert i et par sæsoner, Opels tilsvarende Mokka er netop lanceret, søsterbilen Chevrolet Trax følger snart, til sommer kommer Peugeot 2008, Fiat har netop vist en crossover-udgave af 500L, Dacia har den billige Sandero Stepway, Suzuki er klar med en ny SX4, og i den dyre ende af klassen barsler Audi med en Q1. Lidt længere ude i fremtiden kan vi forvente at se crossover modeller fra VW, Hyundai og Kia.
At Nissan dropper MPV-konceptet med den næste generation af Note, der bliver en mere almindelig mini, understreger blot, at den praktiske mini-MPV har tabt kampen om købernes gunst. Vi vil hellere have en bastard, der kombinerer minibilens lave pris og overskuelige størrelse med offroadernes høje siddeposition og eventyrlystne look: Crossover bilerne er den hurtigst voksende bilklasse i verden, og der er flere på vej. Om der også er flere mini-MPV’ere som Renault Modus på vej til bilkirkegården, må tiden vise.
Læs mere på bloggen: Er din næste bil en crossover?