Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om Ford Fusion, der for mere end 10 år siden var forløber for dagens hypede crossover-biler. Ret godt gået af et bilmærke med et forsigtigt image…
Crossover-bølgen skyller ind over bilverdenen. Ethvert bilmærke med respekt for salgstal og kundeluner har travlt med at designe og producere bilernes svar på et gadekryds: Biler, der kombinerer kompakte miniers lave driftsomkostninger med offroadernes selvsikre look og den gode udsigt fra kæphøje karrosserier. Mini Countryman kom først, Opel Mokka er netop landet og snart følger en sand invasion af ligesindede livsstilsbiler som Chevrolet Trax, Renault Captur, Peugeot 2008, Suzuki SX4, Ford EcoSport, Dacia Sandero Stepway, Audi Q1 og VW Cross Up.
Og det er bare begyndelsen. Crossover-bilerne er verdens hurtigst voksende segment i et bilmarked, der ellers er i bakgear, så der er ingen vej uden om:
Crossover er det nye sort og begyndelsen på en bølge, der formentlig bliver lige så stor som dengang Renault og Chrysler nogenlunde samtidigt opfandt MPV’en.
Hvem der faktisk kom først af de to, skændes bilentusiaster stadig om. Og derfor kom jeg til at tænke på, hvem der egentlig var først med den kompakte crossover?
Svaret er Ford Fusion fra 2002. Og det er faktisk lidt interessant. Ford har nemlig et image som et forsigtigt bilmærke, der lader de andre om at komme først. Derefter lægger Ford sig trygt i slipstrømmen på konkurrenterne og koncentrerer sig om at lave velkørende, pålidelige biler, der i øvrigt ikke er mere avancerede, end at de som regel er blandt de billigste at servicere og holde kørende.
Egentlig meget sympatisk. Men den seje skrøne holder bare ikke helt. Faktisk er Ford ofte helt fremme i køreskoen – helt derude, hvor man stikker kølerhjelmen så langt frem, at man risikerer at få ridser i lakken.
Tænk blot på den første Ford Sierra. Designet var ren Månebase Alpha dengang i 1982. Og ikke just populært hos garvede Ford-kunder med deres mere konservative Cortina’er.
Eller tænk på efterfølgeren, den første generation af Mondeo fra 1993. En ægte verdensbil, der var designet til at behage Ford-ejere over hele jordkloden – og derfor selvfølgelig endte med at floppe på nogle markeder. Desværre for Ford især det store amerikanske.
I 2002 vovede Ford så endnu engang lakken med Fusion – en kompakt krydsning mellem en forhjulstrukket firehjulstrækker og en snusfornuftig Fiesta. Hypen var næsten lige så massiv som i dag. Men verden, der dengang var på vej mod mere ekstreme SUV’er som Hummer, Audi Q7 og Porsche Cayenne, var ikke rigtigt klar til Fusion. For dyr, for kedelig, for mærkelig, for unødvendig lød dommen – og der kom ikke rigtigt gang i salget, og konkurrenterne fulgte aldrig i Fords hjulspor.
Det var dengang. Nu vil alle have en crossover. Og nu er de små højbenede bastarder hverken for dyre, kedelige, mærkelige eller unødvendige, men hip hot livsstil til citysingler, hvis største trafikale udfordringer er pendlerkøer og kantstenen foran caféen.
Fint med mig. Bilmode kommer og går ,og i det mindste har verden bedre af, at smagen skifter fra Hummer til Mokka. Men når vi snart alle sidder der foran caféen og lige som resten af verden sender beundrende blikke efter vores skinnende nye og voldsomt smarte crossover, så husk at send lidt gaderespekt efter biltypens sande ”godfather”; Ford Fusion årgang 2002.
Læs mere: Er din næste bil en crossover?