Danmark får 22 nye ladeparker - her ligger de

ladeparker vejdirektoratet

Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene. Ingen elbilister skal vente længere end to minutter på en ledig lader.

Udbygningen af lynladere til elbiler fortsætter for fuld kraft i Danmark.

Når 2026 skydes ind den 1. januar, åbner Vejdirektoratet 22 nye ladeparker på rastepladserne langs landets største og mest befærdede motorveje. De nye ladeparker betyder, at elbilister kan køre gennem Danmark uden at forlade motorvejen, når de skal lade elbilen op.

"Vi har et veludbygget ladenetværk i Danmark, og med åbningen af de 22 nye ladeparker ved motorvejsrastepladser sikrer vi kapaciteten og en endnu bredere dækning for elbilisterne," siger transportminister Thomas Danielsen.

Op til 400 kW

Mange elbilister planlægger de lange ture efter, hvor de kan lade op. Derfor har Vejdirektoratet sørget for, at de nye ladeparker er placeret dér, hvor trafikken er – og hvor behovet er størst.

Vejdirektoratet sætter i alt strøm til 288 nye ladepladser med lynladere langs landets motorveje. Og med en effekt på op til 400 kW pr. ladestander, er elbilisterne hurtigt på farten igen.

Elbiler med trailer eller campingvogn får også bedre forhold. Alle de nye ladeparker er indrettet med ekstra lange pladser til varevogne og personbiler med anhænger, så man kan lade op uden at skulle afkoble.

Let, hurtigt og trygt

De 22 nye ladeparker er desuden indrettet med ekstra brede pladser til for eksempel handicapkøretøjer. Arealet omkring ladestanderne er også gjort mere kørestolvenlige.

Ladepladserne er overdækkede, så elbilister kan stå i ly for regn og sol under opladningen, og på taget er der påsat solceller, som bidrager til den grønne omstilling.

Her er de 22 nye ladeparker placeret. Grafik: Vejdirektoratet

Mens bilen får strøm, kan man benytte faciliteterne på rastepladserne og selv blive “ladet op”, før turen går videre.

”Det skal være let, hurtigt og trygt at lade op. Derfor har vi arbejdet lige så meget med brugeroplevelsen som med selve udbygningen af ladeinfrastrukturen. Ladeparkerne er indrettet, så man nemt kan cirkulere rundt og finde en ledig ladeplads og herefter trille hen på parkeringsarealet, så der bliver plads til den næste elbil – og så kan man alle steder få en bid mad og komme på toilettet,” forklarer projektleder i Vejdirektoratet Jesper Kaae.

Kør langt - lad let

Med åbningen af de 22 nye ladeparker arbejder Vejdirektoratet for, at det skal være lige så nemt at køre på el som på benzin og diesel - også på de længere bilture. Ambitionen er at 99,9 pct. af alle lange ture skal kunne gennemføres i en elbil uden at køre en omvej.

Desuden skal ingen vente mere end to minutter på at lade elbilen op - heller ikke på årets travleste dag.

FAKTA: De nye ladeparker langs motorvejene

  • 22 nye ladeparker åbner 1. januar 2026
  • 288 ladepladser med op til 400 kW
  • Placeringer på rastepladser på tværs af motorvejsnettet
  • Plads til opladning med trailer/campingvogn
  • Plads til kørestolsbrugere
  • Overdækket med solcelletag
  • Gode spise- og toiletfaciliteter

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here