Antallet af ladestandere er næsten fordoblet i løbet af det seneste år. Men der skal mange flere til, mener bilimportørerne.
Danske elbilister fik 852 nye ladestandere i januar fordelt ud over det ganske land. Dermed var der ved udgangen af årets første måned 18.220 offentlige ladestandere i Danmark. På et år er antallet øget med 84 procent.
Det glæder sammenslutningen af Danske Bilimportører. Men selv om antallet af ladestandere altså næsten blev fordoblet sidste år, opfordrer importørerne kommunerne om at sætte yderligere fart på udbredelsen af steder, hvor danskerne kan få strøm på deres elbiler.
“Der er fart på elbilsalget i Danmark, og det kommer kun til at gå endnu stærkere de kommende år. Det kræver derfor også et markant højere tempo på udrulningen af ladestandere i Danmark, så alle elbilejere har adgang til opladning. Flere ladestandere vil også medføre, at flere bilejere hurtigere tør tage springet fra fossil bil til elbil, hvilket er til gavn for den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Vil indføre ’laderet’
Et af argumenterne for endnu hurtigere udrulning er den netop indgåede politiske aftale, der giver kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner. Det vil øge salget af elbiler, mener Mads Rørvig:
“Selvom nulemissionszoner kun indføres i et begrænset omfang, vil det alligevel få afgørende betydning for udbredelsen af elbiler. Folk vil som udgangspunkt ikke eje en bil, der ikke kan køre i hele Danmark. Bilisterne vil ikke begrænses, og er følsomme overfor usikkerhed. Det understreger endnu engang behovet for en markant flere ladestandere i Danmark.”
For at sætte turbo på udrulningen, foreslår De Danske Bilimportører at indføre ’laderet’.
Med forslaget vil en borger med bopæl i fx en etagebolig, uden mulighed for egen parkering, kunne kræve af kommunen, at der skal opsættes ladestandere på offentlige parkeringspladser ved ejendommen. Du kan læse mere om forslaget her.