Toyota kaster al forsigtighed over bord med den kompakte crossover C-HR. Bag de vovede linjer står en ung dansk designer.
Toyota fortsætter med at lægge afstand til den gængse opfattelse af mærket som konservativt og forsigtigt. Nyheder som brintbilen Mirai og den nyeste generation af Prius får måske ikke publikum til at dåne på grund af deres skønhed – men kedelige og konforme er det sidste, man vil kalde Toyota nyeste biler.
Det gælder mildt sagt heller ikke C-HR, som japanerne netop har afsløret på biludstillingen i Geneve. Snarere er det ord som fræk, vovet og dramatisk, der presser sig på. Dansk er et andet. C-HR er nemlig baseret på den endnu vildere konceptudgave, som den unge danske designer Stephan Rasmussen fik lov at vise på vegne af sin arbejdsgiver sidste år.
Nu er designet modnet til produktion, og det er sket uden at give køb på mange af Stephan Rasmussens vilde idéer. For eksempel har idéen med at lade de bageste bagdøre fortsætte op i en glidende bevægelse i c-stolpen, de boomerang-lignende baglygter og lag-på-lag fronten overlevet turen fra tegnebord til samlebånd. Kun taghøjden er løftet, mens hjulene er blevet mindre: Det øger pladsen i kabinen og reducerer omkostningerne – også for bilkøberen, så det lever vi med
Resultatet er en ret overrumplende blanding af lavt coupé-look og mere praktisk crossover. C-HR står ifølge Toyota da også for Coupé High Rider, og dermed melder Toyota sig ind i designniche, som kun ganske få biler som BMW X4, Nissan Juke og til dels Mazda CX-3 befinder sig i.
Hybrid eller turbo
Niche eller ej, så er C-HR ikke designet til blot at sælge i beskedent oplag. Crossovers er den hurtigst voksende bilklasse i verden, og Toyota vil selvfølgelig have deres bid af kagen. Med C-HR får Toyota en konkurrent til europæiske bestsellere som Renault Captur og Peugeot 2008, der virkelig skiller sig ud fra mængden. Det kan vise sig at blive et klogt træk i en klasse, hvor antallet af nye biler nærmest vil eksplodere i løbet af de næste to år. Med C-HR er Toyota i stand til at tilbyde noget unikt.
Teknisk bliver den usædvanligt frække Toyota også noget særligt. En hybridudgave får samme kombination af 1,8 liters benzinmotor og elmotor som den nye Prius, hvilket skal bringe CO2-udslippet ned under 90 gr/km. En anden mulighed bliver den 1,2 liters turbobenzinmotor med 116 hk, der for nylig blev lanceret i forbindelse med faceliftet af Toyota Auris.
Tilpasset europæisk kørestil
Toyota gør et stort nummer ud af, at C-HR på alle måder er designet til europæere. Det gælder også køreegenskaberne: Hiroyuki Koba, chefudvikler af C-HR, har således tilbragt tusindvis af kilometer på europæiske veje for at øge sin forståelse af både det europæiske vejnet og den lokale kørestil.
Koba har bl.a. lagt mærke til, at europæere i forhold til andre folkeslag i verden har en meget mere glidende kørestil baseret på en hurtigere opfattelse af trafikken.
”Europæere undgår i højere grad hindringer i trafikken ved at ændre vognbane og samtidig fastholde hastigheden for at komme mere effektivt frem. Det har fået os til at arbejde med kørepræcision i alle bilens aspekter sammen med vores europæiske team. Vi er gået efter at opnå mindst ligeså gode køreegenskaber for C-HR som for en bil i den kompakte mellemklasse, hvor Auris hører til,” fortæller Hiroyuki Koba.
Udover at det er ligner en velplaceret kompliment fra Japan til Europa, skærper det naturligvis også appetitten på at prøve Toyota C-HR. Vi skal dog væbne os med en smule tålmodighed – det japanske ‘gadekryds’ med det danske ophav kommer først til Europa i begyndelsen af 2017.
Læs også: Ny Prius i vovet design