K.W. Bruun begynder import af det kinesiske luksusmærke Voyah i efteråret. Selskabet importerer i forvejen den store kinesiske el-SUV Hongqi.
I løbet af efteråret kommer endnu et kinesisk bilmærke til Danmark. Yoyah hedder det. Mærket er allerede til stede i Norge og Schweiz og vil blive løbende blive udrullet på flere europæiske markeder.
Bag importen står det danske familieejede selskab K.W. Bruun Import, der nok mest er kendt som importør af det franske bilmærke Peugeot. Siden er flere mærker kommet til. I dag er K.W. Bruun blandt Nordens største importselskaber med mærkerne Citroën, DS, Opel, Mitsubishi, Fiat, Jeep og Alfa Romeo samt det kinesiske luksusmærke Hongqi.
Importøren beskriver Voyah som et ’high-end smart electric vehicle brand’ – hvilket på dansk bedst kan oversættes til et luksuriøst og smart elbils-mærke. Designet er stilrent og europæisk inspireret, og Voyah benytter komponenter fra eksempelvis italienske Dinamica, der leverer interiør, og lydanlæg fra danske Dynaudio, der i dag har kinesiske ejere.
Statsejet bilproducent
Bag navnet Voyah, der i øvrigt henviser til det franske ord for rejse, Voyage, står den kinesiske Dongfeng-koncern, der er blandt Kinas største bilproducenter og ejet af den kinesiske stat. K.W. Bruun Import har en forbindelse til Dongfeng fordi den samarbejder med PSA-koncernen, der bl.a. fremstiller Peugeot og Citroën.
”Vi ser virkelig frem til samarbejdet med Voyah, og glæder os til at præsentere mærket for danskerne. Voyah har en meget interessant modelportefølje med Free, Passion og Dream. Derudover er udviklingen af et endnu større modelprogram i fuld gang, så vi ser ind i en utrolig spændende fremtid,” siger Alexander Bachmann, produktchef for Voyah i Danmark, om K.W. Bruuns kinesiske satsning.
Rækkevidde på 500 km
Første model i Danmark bliver Free, som allerede kører i Norge. Free er en stor SUV med en længde på 491 cm, næsten 2 meters bredde og en vægt på 2340 kg. Ganske usædvanligt for en elbil må Free trække helt op til 2.000 kg. Motoren yder 357 kW (489 hk), trækker på alle fire og kører op til 500 km (WLTP) på en fuld opladning.
Pris, ladetider og udstyrsniveau oplyser importøren endnu ikke.
Det gælder også forventningerne til salget. Voyah føjer sig til rækken af relativt nye og for de fleste danskere helt ukendte bilmærker, der aktuelt kommer til Danmark.
Bortset fra MG og Polestar har de beskedne salgstal tilfælles. Med Voyah sælges der nu 10 kinesiske bilmærker herhjemme: Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Maxus, MG, Nio, Polestar og Xpeng. Flere er angiveligt på vej.