Folketinget har vedtaget, at kommunerne kan indføre nulemissionszoner. Tiltaget kan sætte yderligere fart i omstillingen til elbiler.
Forslaget har været længe undervejs, men nu er det vedtaget af Folketinget: Fra årsskiftet kan alle danske kommuner indføre såkaldte nulemissionszoner, der gør det ulovligt for fossilbiler at køre ind i byerne.
Med den nye lov bliver det kommunerne, der skal beslutte, om nulemissionszoner skal indføres, og i givet fald hvornår, hvordan og i hvilket område.
Loven giver umiddelbart mulighed for at indføre to slags nulemissionszoner: Enten en zone, der gælder for al trafik, også varetransport, eller en zone, der kun gælder for persontrafik.
Uanset typen af nulemissionszoner vil lastbiler, der vejer over 12 tons, og busser være undtaget reglerne. Undtagelsen skal gøre det muligt fortsat at udbringe varer og køre med bus inde i nulemissionszoner. Køretøjer uden udledning, som brint- og elbiler, vil fortsat kunne køre i nulemissionszonerne.
Kan øge salget af elbiler
Udover at den nye lov med stor sandsynlighed kommer til at fylde en del i næste års kommunalvalg, har den potentiale til at medføre store forandringer i de byer, der vælger at indføre nulemissionszoner.
Konkret kan den også tilskynde flere danskere til at skifte fossilbilen ud med en elbil.
“Nulemissionszonerne kommer til at sætte yderligere skub i elbilsalget, fordi danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt. Indførelsen af nulemissionszonerne forskellige steder i Danmark kommer til at være en del af overvejelsen hos mange danskere, næste gang de skal anskaffe sig en ny bil. Derfor kommer vedtagelsen af forslaget til at kunne få betydning for den grønne omstilling af bilparken,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Han vurderer, at mange danske kommuner vil benytte muligheden for at udelukke fossilbiler fra bykernerne.
“Eksempelvis har Aarhus Kommune allerede planer om at etablere en nulemissionszone i centrum, og vi forventer, at flere kommuner snart vil følge efter,” siger han.
Fossilbiler skal ud af Aarhus
Muligheden for at indføre nulemissionszoner er blot seneste tiltag i en lang udvikling, hvor man har forsøgt at begrænse udslip fra køretøjer.
Siden 2008 har der været miljøzoner i Danmark for dieseldrevne køretøjer. Et tiltag, der har været med til at forbedre luftkvaliteten i danske byer. Kravene til udstødning er løbende blevet skærpet og fremover forventes endnu skrappere miljøkrav.
Aarhus, Danmarks næststørste by, er længst fremme med planer om at udelukke fossildrevne biler fra det centrale Aarhus.