Skoda Octavia får mildt facelift, nye motorer og opdateret software. Til gengæld er det slut med ladehybrider, når den er i Danmark til juni.
Octavia er den mest solgte Skoda nogensinde – og dermed ikke en model, som tjekkerne tager chancer med. Derfor er det også lige efter bogen, at den populære familie- og firmabil efter tre år på markedet får et midtvejs-facelift.
Vi taler klassiske, kosmetiske ændringer som let ændrede lygter for og bag, med nydesignet LED-kørelys som den mest iøjnespringende nyhed. Her er også nye farver og indtræk, motorhjelmen er prydet af et nyt, to-dimensionelt logo, der til gengæld er afløst af navnetrækket Skoda på bagsmækken.
Øget cybersikkerhed
Indvendig er digital instrumentering nu standard, og infotainmentskærmen i midterkonsollen kan fås i op til 13 tommer. Brugerfladen er forbedret og benytter nu samme software som elbilen Enyaq. Og så er der skruet op for strømmen, når du skal oplade din smartphone. Uanset om det sker trådløst eller via de indbyggede USB-C porte. Skoda lover også, at den nye software er bedre til at passe på dine personlige oplysninger. I en mere usikker verden bliver cybersikkerhed i bilen stadig mere vigtig.
Apropos sikkerhed har tjekkerne også opdateret flere af Octavias sikkerhedsassistenter. For eksempel er den kendte træthedsovervågning afløst af den såkaldte Attention and Drowsiness Assist. Mens træthedsovervågning analyserede data fra bilens servostyring, får Attention and Drowsiness Assist informationer fra forskellige assistentsystemer som Lane Assist. Det gør det muligt at registrere afvigelser i førerens styring af bilen ved hastigheder over 65 km/t. og vurdere vedkommendes egnethed til at fortsætte kørslen. Registrerer systemet træthed eller uopmærksomhed, advares chaufføren både visuelt og med lyd.
Ny basismotor med 115 hk
Motorprogrammet får også en overhaling. De engang så populære ladehybrider ser vi ikke noget til. Blot fire år efter, at Skoda lancerede dem, er ladehybriderne sendt på pension. Skoda reagerer simpelthen på forbrugernes aftagende interesse for elektrificering. Især i Østeuropa, hvor Skoda sælger fleste biler. Herhjemme er ladehybrider også blevet væsentligt mindre relevante, efter at afgiftsfordelen er forsvundet.
Klaus Zellmer, Skodas administrerende direktør, forklarer dog til engelske AutoExpress, at ladehybrider kan gøre comeback, hvis det bliver nødvendigt for at overholde skærpede krav til CO2-udslip.
Ny basismotor er en 115-hestes udgave af den firecylindrede turbobenziner 1.5 TSI med automatisk cylinderfrakobling og noget så efterhånden oldschool som manuelt gear. Vil du spare yderligere på dråberne, fås motoren med mildhybridteknologi (e-Tec) og DSG-automatgear. Det gælder også for den eksisterende, kraftigere udgave af samme motor med 150 hk.
Vil man have flere hestekræfter, er der også en 2.0 TSI 190 hk DSG, der til næste år får yderligere 14 hk. Toppen af motorprogrammet er 2.0 TSI med 265 hk og DSG automatgear, der er reserveret Octavia RS – Skoda’sk for GTI. Dieselfans kan glæde sig over, at Skoda er blandt de få bilproducenter, der stadig holder fast i den klassiske oliebrænder. Dog kun i en enkelt variant, nemlig den bomstærke to-liters TDI med 150 hk og DSG-gear.
Octavia får Danmarkspremiere i juni, men importøren er endnu ikke klar med priserne. I dag begynder priserne for Octavia fra 315.000 for Combi-udgaven, som sælger langt bedre end den fem-dørs hatchback.