Danskernes hang til dieselbiler er halveret siden finanskrisen. Især de populære benzindrevne mikro-biler bidrager til benzinmotorernes comeback.
Benzinbilerne genvinder nu tabt terræn fra de dieseldrevne. Fremgangen for diesel toppede i 2008, hvor fire ud af ti private bilkøbere herhjemme købte dieselbiler. Tallene for de første ti måneder af 2013 viser en andel på 17 pct. – altså mere end en halvering. Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.
I reelle tal har dieselbilerne også fået et tilbageslag; nemlig fra 37.000 til 24.000 privatkøbte dieselbiler i fjor. Firmafolket kører dog stadig overvejende diesel, godt hjulpet af, at stadig flere firmaer indfører politikker for begrænsning af CO2-udslippet fra flåden af firmabiler.
Der er flere årsager til ændringen i bilkøbernes præferencer. Den største kom med den økonomiske krise i 2008, forklarer Tejs Lausten Jensen, der er chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.
”Tidligere kørte folk i større biler og længere. Samtidig med krisen fik de små mikrobiler, der kører langt på literen, deres gennembrud, lige som nye og mere brændstoføkonomiske benzinmotorer i de større klasser kom frem,” siger han til avisen og peger på, at netop mikrobilerne har en stor del af æren for, at der er solgt rekord mange biler herhjemme i 2011, 2012 og 2013.
Også de nye bilafgifter, der kom for et par år siden, er til fordel for små sparegrise som Toyota Aygo og VW Up, der kører langt over 20 km pr. liter benzin.
Iagttagere påpeger dog, at udviklingen altså startede længe før 2013 og skyldes andre årsager, men at afgiften formentlig har skubbet til den.
Dieselbiler forudsætter stadig mere kørsel
Jan Lang, analytiker hos Bilbasen, vurderer, at grænsen mellem hvornår det er mest attraktivt at køre diesel frem for benzin nu har rykket sig fra 20.000 km om året til 25.000 km. Simpelthen fordi benzinmotorerne kører længere på literen, lige som udligningsafgiften er blevet markant højere.
Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, forudså i 2012, at dieselmotorer i fremtiden bliver så dyre, at det vil give benzinmotoren et comeback. Efter at dieselmotoren i mange år har kørt med de fleste kunder i Europa, er udviklingen ved at vende.
Både fordi bilfabrikkerne allerede er godt i gang med at gøre de mere tørstige benzinmotorer mere mådeholdne ved at ”downsize”, forklarer han. Men også fordi, at EU nok engang strammer kravene til bilernes udstødning.
Fra 2015 skal alle nye biler overholde den kommende Euro 6 norm – og den stiller ekstreme krav til dieselbilerne. Det bliver simpelthen dyrere for bilproducenterne at fremstille dieselmotorer, og regningen sendes videre til forbrugerne. Resultatet vil være, at stadig flere vælger biler med benzinmotorer, der lettere lever op til fremtidens miljøkrav,” siger Jens Velling.
EU vil den farlige partikelforurening til livs og derfor skal dieselmotorernes udledning af NOx-partikler halveres. Det er blot en af mange udfordringer for fremtidens dieselmotorer.
Jens Velling mener dog ikke, at dieselmotoren er truet på sin eksistensberettigelse.
”Dieselmotoren kører langt på literen og er stadig det bedste valg for bilister, der kører mange kilometer. Men dens dominerende position i Europa rinder ud. Tilbage i 1990 sad dieselbilerne kun på 20 procent af det europæiske bilmarked – i dag er andelen hele 60 procent. Allerede fra næste år vender det igen, og udviklingen forstærkes i Danmark af de høje afgifter,” forudser han.
Læs mere: Benzinmotoren lægger an til overhaling
Fakta: Dieselbilers andel af salg af personbiler til private
(dieselbiler og andel i parentes)
2006: 98.816 stk (24.747 – 25 pct.)
2007: 100.989 stk (37.171 – 37 pct.)
2008: 92.597 stk (37.302 – 40 pct.)
2009: 61.971 stk( 23.182 – 37 pct.)
2010: 74.952 stk (24.997 – 33 pct.)
2011: 83.410 stk(26.143 – 31 pct.)
2012: 102.182 stk (23.956 – 23 pct.)
2013 (Første 10 måneder): 97.320 (16.299 – 17 pct.)
Kilde: De Danske Bilimportører/ Jyllands-Posten