Mens bilsalget slår alle rekorder, er salget af miljøvenlige elbiler i bakgear – stik imod udviklingen i Norge, hvor salget af elbiler blev fordoblet i 2013.
Alle taler om elbiler – men i Danmark er der stort set ingen, der køber de støjsvage og miljøvenlige køretøjer. Mens det samlede bilsalg for tredje år i træk slog alle rekorder i 2013, har elbilerne tilsyneladende mistet gnisten. Således blev der kun solgt 647 eldrevne biler herhjemme i 2013 – en tilbagegang fra 663 i 2012. Dermed står elbilerne for beskedne 0,3 pct. af det samlede danske bilsalg på 182.198 biler.
Sammenlignet med vores naboland Norge er udviklingen både markant og negativ. Mens det danske elbil-salg stagnerer, sætter det nemlig rekord hos vores broderfolk. Sidste år kom der 10.496 nye elbiler ud at køre på de norske veje. Dermed blev den samlede bestand af elbiler næsten fordoblet til godt 20.000 køretøjer ifølge tal fra Norsk Elbilforening.
I Norge gør man dog også en særlig indsats for at få flere elbiler på vejene. Som herhjemme er eldrevne biler fritaget for afgifter, men hertil kommer flere kontante fordele for norske elbil-ejere: I Norge slipper elbiler også for moms, må køre i busbaner, har gratis parkering, er fritaget for at betale bompenge og beskattes særligt lempeligt som firmabiler. Endelig er den norske strøm væsentligt billigere end den danske.
I Danmark er der til sammenligning opstået usikkerhed om elbilens fremtid, fordi regeringen endnu ikke har besluttet, om afgiftsfritagelsen for elbiler også skal gælde efter 2015, hvor den nuværende ordning udløber.
Elbiler kan få dansk gennembrud i 2014
Flere danske udbydere af elbiler tror dog på, at 2014 bliver året, hvor elbilen finder gnisten på det danske marked. Nissan, der sælger elbilen Leaf, forsøger sig med et tilbud, der skal nedbryde danskernes fordomme om elbiler. Gennem udlejningsselskabet Sixt kan potentielle kunder leje en Leaf i tre måneder, så de kan teste, om elbilen lever op til deres behov. Køber de efterfølgende en Leaf, refunderes de tre måneders leje på i alt 11.400 kr.
Hos Renault, der er blandt elbil-pionererne, stiger spændingen også. Infrastrukturen i form af ladestandere er nemlig ved at komme på plads, efterhånden som store el-leverandører som E.On og Clever udbygger deres landsdækkende net af ladestationer. Det er helt afgørende for Renaults satsning på elbilen Zoe, der blev lanceret sidste år, men blot kunne oplades enkelte steder i Danmark. Den udfordring er nu ved at være løst og så ligner Zoe, der er Danmarks billigste elbil, endelig et elektrisk alternativ til benzinbilen.
2014 er året, hvor vi tror elbilerne for alvor får fodfæste. Infrastrukturen er langsomt, men sikkert ved at være på plads, og mange af vores konkurrenter har sendt deres fine elbiler på gaden. Så nu har kunderne en lang række forskellige modeller at vælge imellem, og det tror vi i den grad kan løfte markedet,” siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault Danmark.
Endelig skal man næppe undervurdere betydningen af, at Volkswagen netop har lanceret e-Up, en el-drevet udgave af VW Up, der er Danmarks suverænt mest solgte bil. E-Up kan vise sig at blive et lokomotiv for elbiler i den mindste klasse lige som luksus-elbilen Tesla Model S er det i prestigeklassen.
Fakta – de mest solgte elbiler i Danmark, 2013:
1. Nissan Leaf: 211
2. Tesla Model S: 112
3. Renault Zoe: 92
4. Renault Fluence: 38
5. Volkswagen e-Up: 30
6. Renault Twizy:14
Læs også: Prøv en elbil i 3 måneder