Globalt overvejer flere at købe en kinesisk bil, viser stor undersøgelse. Danskerne er blandt de mest kritiske - to ud af tre vil ikke købe kinesisk.
På verdensplan er billige, kinesiske elbiler den helt store driver for omstillingen til elbiler. Ikke bare i Kina, der er verdens største bilmarked, men også globalt, hvor stadig flere bilkøbere overvejer at investere i en bil fra et af de mange, nye kinesiske bilmærker. Det viser en stor undersøgelse foretaget blandt 6.780 bilkøbere af konsulenthuset Simon-Kucher, der er specialister i strategi og prissætning.
Globalt indgår kinesiske biler nu i overvejelserne om en ny bil blandt 43 procent af bilkøbere. En lille stigning sammenlignet med sidste år, hvor 39 procent overvejede en bil fra Kina.
Størst accept i Kina
Interessen for kinesiske biler er ikke overraskende størst hjemme i Kina. Her overvejer 69 procent af bilkøberne at købe kinesisk.
Udenfor Kina er Sydamerika med afstand den verdensdel, der ser mest positivt på kinesiske biler. Det hænger formentlig sammen med, at de kan være op til 40 procent billigere end konkurrenterne.
I EU er Portugal og Spanien de mest positive lande overfor kinesiske biler - i det sydvestlige hjørne af Europa kan omtrent halvdelen af bilkøberne godt se sig selv i en bil fra Kina.
England ligger også højt oppe. 48 procent af englænderne vil overveje en bil Kina, næste gang de skal have ny bil. 
Her hjælper det formentlig, at statsejede kinesiske SAIC Motors i dag ejer det hæderkronede britiske sportsvognsmærke MG og har bevaret en - omend meget lille - udviklingsafdeling i England.
Stor skepsis i Danmark
I Danmark ser vi anderledes skeptisk på biler fra Kina. Faktisk er danske bilkøbere blandt de mindst tilbøjelige til at overveje køb af kinesiske biler - mindre end en tredjedel angiver det som en mulighed i undersøgelsen.
Kun indere, japanere og sydkoreanere er mere tilbageholdende end danske forbrugere.
Millennials mest positive
Alder spiller også en rolle for, hvordan kinesiske biler opfattes. Jo yngre, desto mere positivt er opfattelsen af biler fra “Riget i midten”.
Millennials, der er mellem 29 og 44 år gamle, er mest positive. 47 procent af forbrugere i denne aldersgruppe overvejer at købe kinesisk.
Men de yngste bilkøbere - generation Z mellem 18 og 28 år er mere skeptiske. Faktisk lige så skeptiske som generation X mellem 45 og 60 år. I begge aldersgrupper falder andelen af forbrugere, der vil overveje kinesiske biler, til 42 procent.
Ifølge undersøgelsen er der altså en ny generation på vej, der ser mere skeptisk på kinesiske biler end tidligere.
Bekymret for sikkerhed
Blandt bekymringerne ved at vælge en kinesisk bil, peger de fleste - 45 procent - på bilernes sikkerhed. Og det er overraskende, for selv om kinesiske biler historisk har været blandt de mindst sikre, er de i dag rykket helt til tops i internationale crash-tests. Men sådan er det ofte: Det tager lang tid at opbygge et positivt renomme.
30 procent peger på “politiske bekymringer”. Til gengæld anser forbrugerne kinesiske biler for at være teknologisk avancerede. Lave priser er også en stærk position for Kina-mærker.
Kendte mærker vil forsvinde
Overordnet bekræfter undersøgelsen, at bilindustrien befinder sig midt i et voldsomt opbrud - eller disruption, som det også kaldes.
60 procent af de adspurgte tror, at den nye situation i bilindustrien med mange, nye kinesiske mærker, vil få nogle af de etablerede bilmærker til at forsvinde.
Troen er især baseret på, at nogle af de nye mærker simpelthen laver bedre biler, at der ikke er plads til alle nuværende mærker, og at nogle mærker ikke vil være i stand til at gennemføre omstillingen til elbiler.
Det er en opfattelse, der vinder frem blandt forbrugerne. Og her ligger kimen til stadig større accept af nye, ellers ukendte bilmærker fra f.eks. Kina.
Læs hele undersøgelsen Global Automotive Study 2025 her.






