Blot fire procent af de danskere, der vil købe ny bil i løbet af det næste år, vil vælge en elbil. Næsten halvdelen vil vælge benzin eller diesel, mens en femtedel går efter en hybridbil.
Elbilen har endnu ikke fået sit folkelige gennembrud i Danmark. Og den får det formentlig heller ikke i 2019.
Det viser Nordisk El-bil barometer 2019, en undersøgelse bestilt af Norsk Elbilforening.
Undersøgelsen tager temperaturen på holdningen til elbiler i Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark.
Tal er som bekendt taknemmelige og kan udlægges på flere måder. På den ene side viser undersøgelsen, at danske bilkøbere fortsat ikke for alvor er kommet i stødet: Blandt de danskere, der planlægger at købe ny bil i løbet af det næste år, vil blot fire procent vælge elbiler. Udvider man tidshorisonten til ikke kun at gælde for de næste 12 måneder men blot ‘næste bilkøb’, fordobles andelen af elbiler til otte procent. Og her er der fremgang at spore for de miljøvenlige biler: I 2018 var det tilsvarende tal nemlig mere beskedne tre procent.
Den øgede interesse for elbiler skyldes utvivlsomt to ting: De nye elbiler kører længere på en opladning og er reelt set blevet markant billigere. Modeller som Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro tilbyder en rækkevidde i omegnen af 450 kilometer eller hvad der svarer til Teslas væsentligt dyrere elbiler. Alligevel kan prisen holdes nede på godt 300.000 kroner.
Prisen er største udfordring
Sammenlignet med førnævnte Tesla er det billigt. Men prisen er faktisk den største hæmsko for elbilens udbredelse prisen: I undersøgelsen fortæller hver fjerde bilkøber, at det netop er prisen, der afholder dem fra at købe en elbil næste gang. I stedet vil 44 procent også næste gang vælge en bil med konventionel benzin- eller dieselmotor. 20 procent eller hver femte danske bilkøber har kig på en hybridbil, der delvist kører på el. Endelig er 15 procent i tvivl og kan altså potentielt ende med at vælge en elbil.
Efter prisen er bekymring for rækkevidden den største hindring for at vælge elbil.
På den måde er undersøgelsen på mange måder gode nyheder for elbilerne. Mens rækkevidden forventes at stige markant frem mod 2025, vil prisen på elbilerne samtidig falde yderligere. Om fem til 10 år, vil elbilerne med stor sandsynlighed være billigere at købe og eje end biler med forbrændingsmotorer. I hvert fald hvis man regner udgifter til brændstof og service med i de samlede omkostninger.
Nej den største udfordring er lade muligheder, jeg har f.eks ikke mulighed for at lade hverken hjemme eller på jobbet, så hvis el-bil skulle være noget for mig, skulle de 2 ting ændre sig, så jeg ik er afhængig af at skulle lade ude i byen i de mange timer det tager.
Det er med elbiler som med elcykler. Den dag batteriet er udtjent og skal skiftes, vil det koste det samme som snuden på en F16 jager i overført betydning. Den vinkel på elbiler er endnu ikke blevet belyst. Det er stadig batteriteknologien, der koster. Det ser vi jo på f.eks. elværktøj. Her koster nyt batteri næsten det samme som ny maskine. F.eks. batteri til en el-truck løber snildt op i små kr. 100.000 og det er immervæk også en udgift. man skal ha med. Pris, rækkevidde, gensalgsværdi – også ved privatsalg, hvis det overhovedet er muligt – samt for få lademuligheder er også noget, der skal overvejes.
Du har ret… Batteriet mister effekt over tid. På nuværende tidspunkt koster batteriet til min Leaf 1.000, – pr. KWh = 40.000,- hvis HELE batteriet skal skiftes (altså efter de 8 års garanti forstås) – – en mulig udgift om 8 år ja.
Men men men…
De løbende service på “Ellerten” er nærmest gratis, da der ikke er olie, filtre, pakninger og andet lort der skal skiftes hele tiden, OG hvad koster en DSB-gearkasse til VW?? Den koster i omegn af 36.000,- og her er kun 2 års garanti.
Hvad koster det at skifte dyserne på Dino-diesel-dyret?? – typisk 20.000 til 30.000,-
Bremser koster normalt en 5.000,- alene foran til en Peugeot 308
Osv. Osv. Osv. – det koster at have bil… Men at bruge en mulig udgift til rep./nyt batteri som undskyldning for ikke at køre strøm holder ingen steder.