Nye biler, der sælges i Danmark kører i 42 pct. længere på literen end for ti år siden. Forklaringen er, at vi vælger mindre og mere økonomiske modeller
Nu ved vi jo fra den aktuelle VW ’diesel gate’, at oplysninger om bilernes miljømæssige påvirkning – herunder brændstofforbrug – skal tages med et gran salt.
Vi iler alligevel med denne nyhed; de nye personbiler, som danske familier har købt i år, kører i snit 22,8 km på én liter brændstof – i hvert fald i teorien ud fra det opgivne brændstofforbrug.
Det er hele 6,7 kilometer – svarende til 42 pct. – længere end de nye biler, der blev købt i første halvår 2005, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
De nye personbiler, som virksomhederne har købt, herunder firmabiler kører også klart længere på literen. Her er forbedringen faktisk endnu større – 7,9 kilometer eller 53 pct. til 22,8 km/l.
De købte køretøjer i år er i gennemsnit altså betydeligt mere energieffektive end i 2005.
”Forbedringen skyldes bl.a., at nye biler indkøbt i 2015 vejer betydeligt mindre, og at motorteknik og design er mere energieffektive,” lyder forklaringen fra statistikerne.
Den gennemsnitlige nye personbil er i år således 55 kg lettere end de nye i første halvår 2005. Det er et fald på 5 pct. Husholdningernes biler er 111 kg lettere, mens erhvervenes er 34 kg lettere.
Forklaringen er den indlysende, at vi køber langt mindre biler, der er lette og har små motorer, der kører relativt langt på literen. I løbet af de seneste år har de to mindste bilklasser faktisk flere gange udgjort mere end to tredjedele af det samlede danske bilsalg,” forklarer Hvilkenbil.dks redaktør Jens Velling.
Det er især populære mikrobiler som f.eks. VW Up, Peugeot 108, Kia Picanto og Skoda Citigo (billedet), der har reduceret danskernes brændstofforbrug.
Godt 3 km længere på diesel end på benzin
De solgte nye dieselbiler i år kører 25,0 km pr. liter, og det er 5,5 km eller 28 pct. længere end de solgte i første halvår 2005. Husholdningernes nye dieselbiler ligger nu på 26,6 mod 20,0 km/liter, mens de biler erhvervslivet har købt ligger på 24,5 mod 18,7 km/liter.
Fremgangen er en anelse større for benzinbilerne, hvor de nye fra 2015 kører 21,8 kilometer/liter. Det er 7,2 km eller 49 pct. længere end i første halvår 2005. Erhvervenes nye benzindrevne biler ligger nu på 21,4 mod 13,9 km/liter, mens husholdningernes ligger på 22,1 mod 15,1 km/liter.
I 2015 kan forskellen på at benytte diesel og benzin illustreres ved, at der skal bruges 2,95 liter diesel for at flytte en dieselbil på 1 ton 100 km, men 4,48 liter benzin for at flytte en benzinbil af samme størrelse den samme distance.
Hvorfor lave denne artikel, når I selv har en anden, der siger at tallene er det pure opspind..?
Citat: For ti år siden lå bilernes reelle forbrug måske 10-15 procent under den officielle EU-norm. I dag oplever mange bilejere, at de snarere ligger 20-35 procent under EU-normen,” siger Hvilkenbil.dk’s redaktør Jens Velling, der har skrevet om biler i mere end 20 år og testet over 1.000 biler.
Hej Torben. Tak for et relevant spørgsmål. Som du kan se af Henrik Hauthorns aktuelle artikel, nævner vi også to gange, at man skal tage de officielle forbrugstal med et gran salt. Når vi alligevel synes det er relevant at skrive denne nyhed, skyldes det, at de officielle normtal fortsat er en måde at sammenligne bilers brændstofforbrug på – både mellem forskellige modeller og historisk. Og ifølge normtallene er der altså sket en markant reducering af bilernes brændstofforbrug over tid, hvilket bl.a. har betydning for både bil- og ejerafgift. Det, synes vi, er en interessant nyhed. Også selv om bilerne har svært ved at nå de lovede forbrugstal i virkeligheden. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk